Nestíhanie vecí, neustále hľadanie stratených vecí, meškanie, nedodržiavanie termínov… Neorganizovanosť znamená, že ste vždy vystresovaní, nehovoriac o ďalších nepríjemnostiach. Je ťažké drasticky reorganizovať svoj život. Ak sa však naučíte aspoň niekoľko jednoduchých pravidiel, ktorými sa riadia organizovaní ľudia, život sa vám uľahčí.

Možno vám chaos na stole nebráni v inšpirácii k tvorbe a svedčí o vašej tvorivej povahe. Ale chaos v dome sa stáva zdrojom stresu. A vyrovnať sa s ním nie je až také ťažké. Stačí si osvojiť návyky tých, ktorí si všetko v živote ukladajú na poličky.

1. UROBTE SI ZOZNAM ÚLOH

Záťaž vecí, ktoré sa počas dňa neurobia, je taká veľká, že vás v noci môže pripraviť o spánok. Ak si nerobíte zoznamy úloh, určite vám niečo dôležité unikne.

Preto si zvyknite zapisovať všetko, čo je potrebné denne urobiť.

Je veľmi dôležité, aby váš zoznam pozostával z dosiahnuteľných úloh. Napríklad vynášanie odpadkov je dosiahnuteľná úloha, zatiaľ čo zveľaďovanie krajiny je dlhodobá úloha.

Nedovoľte, aby vás úlohy veľkého rozsahu vystrašili alebo vyradili z hry. Rozdeľte si ich na malé súkromné úlohy, ktoré ste naozaj schopní vyriešiť za jeden deň.

2. NÁJDITE SI NA VŠETKO MIESTO

Opäť ste stratili svoj smartfón (peňaženku, kľúče)? Nemôžete každú chvíľu niečo nájsť? Najistejší spôsob, ako stratiť čas a nervy hľadaním svojich vecí, je nechať ich zakaždým tam, kam patria.

Jedným z tajomstiev organizovanosti je, že každá vec by mala mať v dome svoje miesto.

V predsieni si urobte “zásobník na veci” a odložte si tam peňaženku a kľúče. Nabíjajte svoje prístroje, keď ich nepoužívate. Budete prekvapení, o koľko rýchlejšie sa ráno dostanete do práce, ak nebudete musieť loviť veci.

3. BUĎTE ROZHODNÍ

Organizovaný človek sa vie rýchlo rozhodovať. Bez ohľadu na to, o čo ide, či už ide o nákup nábytku alebo plánovanie dovolenkového jedla, vie sa rýchlo rozhodnúť a držať sa svojho rozhodnutia.

Perfekcionista sa dostane do šialenstva, analyzuje množstvo možností a nedokáže si vybrať tú najlepšiu. Organizovaný človek sa uspokojí s “celkom dobrou” možnosťou. Táto schopnosť mu umožňuje efektívne a múdro rozdeliť čas.

4. ZBAVTE SA NEPOTREBNÝCH VECÍ

Zamyslite sa nad tým, koľko nepotrebných vecí sa u vás doma nahromadilo. V šatníku máte pravdepodobne oblečenie, ktoré ste už dávno nenosili.

A tá hora časopisov na stolíku – naozaj veríte, že ich niekedy prečítate?

Vezmite teda vrece na odpadky a vyhoďte doň všetko, čo nepoužívate. Ak máte pochybnosti o svojom oblečení, použite túto techniku. Deň po dni samostatne zaveste oblečenie, ktoré ste mali na sebe. Pomerne rýchlo sa ukáže, ktoré oblečenie už nepotrebujete.

5. VÁŽTE SI ČASU

Zdá sa, že organizovaní ľudia majú na všetko čas. Nie je to preto, že by pracovali viac a usilovnejšie – majú organizovanejší proces. Uvedomujú si, že nie je možné robiť všetko sám, a vedia, ako delegovať prácu na niekoho, na koho sa môžu spoľahnúť.

Ak nezvládate domáce práce, nájdite si pomocníkov. Budete prekvapení, koľko toho dokážete urobiť s časom, ktorý máte.