Stretli ste sa už niekedy s ľuďmi, ktorí boli ochotní vysvetliť alebo urobiť niečo, čomu nerozumeli, ak sa na situáciu pozriete triezvo? Možno ste boli na ich mieste? Hlavným vinníkom je tu Dunning-Krugerov efekt. Čo je podstatou tohto kognitívneho skreslenia? Ako sa prejavuje v bežnom živote? A čo by mal človek robiť, aby sa nestal jeho obeťou?

Dunningov-Krugerov efekt by možno nebol objavený, nebyť anekdotického príbehu, ktorý sa odohral v roku 1995 v Pittsburghu. Istý MacArthur Wheeler a Clifton Johnson za bieleho dňa s nevídanou drzosťou vylúpili dve banky. Zločinci energicky mávali svojimi zbraňami pred nosmi pokladníkov a vôbec sa nestarali o to, aby si zamaskovali tváre alebo sa skryli pred kamerami. Lupiči boli, prirodzene, rýchlo zatknutí.

Keď Wheelerovi ukázali záznam z bezpečnostnej kamery, bol šokovaný a mohol len zamrmlať: “Ale ja som mal pri sebe džús!” Ukázalo sa, že Wheelera oklamal jeho komplic. Johnson mu povedal, že ak si na tvár nanesie citrónovú šťavu, nebude to na filme vidieť. Ak použijeme analógiu s neviditeľným atramentom, ak niečo napíšete na kus papiera citrónovou šťavou a potom ho zahrejete lampou alebo žehličkou, slová vyjdú. Wheeler sa neskôr polícii priznal, že pred lúpežou vykonal experiment: natrel sa šťavou a urobil si fotografiu Polaroid. Na fotografii skutočne nebola vidieť jeho tvár. Fotoaparát bol zrejme chybný, čo stálo hrdinu tohto príbehu slobodu.

Wheelerov prípad by zostal len zábavnou prípadovou štúdiou kriminálneho správania, keby sa o ňom náhodou nedozvedel v televízii David Dunning, profesor sociálnej psychológie na Cornellovej univerzite. Ten prišiel s myšlienkou, že “ak bol Wheeler príliš hlúpy na to, aby bol bankovým lupičom, možno bol aj príliš hlúpy na to, aby si uvedomil, že je príliš hlúpy na to, aby bol bankovým lupičom”. Inými slovami, hlúposť zločinca mu bránila uvedomiť si, že je neschopný.

ČO JE TO DUNNING-KRUGEROV EFEKT

Spolu so svojím postgraduálnym študentom Justinom Kruegerom sa Dunning pustil do štúdia tohto javu. Uskutočnili experiment: kládli študentom otázky týkajúce sa gramatiky, logiky a humoru a potom ich požiadali, aby hodnotili svoje vlastné odpovede. Výsledkom bolo, že účastníci s najnižšími známkami si mysleli, že si počínajú lepšie ako zvyšok triedy. A naopak: študenti s najlepšími odpoveďami boli presvedčení, že si počínali horšie, ako v skutočnosti.

Dunning a Krueger dospeli k záveru, že amatéri majú tendenciu preceňovať svoje schopnosti. Bez toho, aby videli celý obraz, sa jednoducho nedokážu adekvátne ohodnotiť. A skutočne inteligentní ľudia často podceňujú svoje vedomosti: myslia si, že ak je pre nich úloha jednoduchá, potom pravdepodobne nie je až taká zložitá. Ide o tzv. syndróm podvodníka, keď sa nám naše úspechy zdajú nie ako výsledok našej práce alebo vedomostí, ale ako dôsledok šťastia alebo vonkajšej pomoci.

V práci ste prekročili plán – jednoducho šťastie, učiteľ vám dal päťku – mali ste dobrú náladu

Je však nesprávne myslieť si, že Dunningov-Krugerov efekt rozdeľuje ľudí na inteligentných alebo hlúpych. Nadaní ľudia s vysokou inteligenciou tiež preceňujú svoje schopnosti v neznámej oblasti. Matematický fyzik si môže mylne myslieť, že je geniálny v geopolitike, zatiaľ čo skúsený lekár si môže myslieť, že je geniálny v stavbe priehrad.

Samozrejme, samotný efekt existoval už pred Dunningom a Kruegerom. Vedci a filozofi o ňom hovorili dávno pred vyššie uvedenými štúdiami. Stačí pripomenúť Darwina: “Istotu častejšie vyvoláva nevedomosť ako poznanie. Alebo Bertrand Russell: “Jednou z nepríjemných vlastností našej doby je, že tí, ktorí majú istotu, sú hlúpi, a tí, ktorí majú nejakú predstavivosť a pochopenie, sú plní pochybností a nerozhodnosti.”

JEDNODUCHÉ PRÍKLADY ZO ŽIVOTA

Notoricky známy efekt možno pozorovať takmer vo všetkých oblastiach ľudského života, od športu až po šoférovanie. Podľa štatistík sa napríklad ľudia s malými vodičskými skúsenosťami, ale nie tí, ktorí práve zložili vodičský preukaz, častejšie dostávajú na cestách do nehôd – uvádza to portál RG s odvolaním sa na ruskú dopravnú políciu. Väčšina z tých, ktorí sa nedávno rozlúčili so statusom chodca, sa bojí rušnej premávky a už rok dodržiavajú mimoriadnu opatrnosť. Potom sa dva alebo tri roky začiatočníci cítia ako majstri vodiči. Až vo štvrtom roku jazdy môžu objektívne zhodnotiť svoje schopnosti.

Možno ju pozorovať aj medzi účastníkmi rôznych talentových šou: od začínajúcich stand-up komikov až po tanečníkov a spevákov. Keď vidia nízke hodnotenie poroty, sú rozrušení, zmätení a až neskôr si uvedomia svoju skutočnú úroveň.

A práve tento efekt ste už pravdepodobne mnohokrát videli v posilňovni: začiatočníci sa často snažia zdvihnúť oveľa väčšiu váhu, ako v skutočnosti dokážu. Možno ste sami boli v koži človeka, ktorý si dal na hrazdu pár palaciniek navyše a v dôsledku toho nedokázal urobiť ani jeden prístup.

AKO BOJOVAŤ PROTI DUNNING-KRUGEROVMU EFEKTU

Aby ste sa nestali obeťou tohto kognitívneho skreslenia, musíte študovať a cvičiť. Čím viac vedomostí o danej téme získate, tým lepšie si uvedomíte, koľko sa toho ešte musíte naučiť. Proces učenia sa možno znázorniť na grafe: vedomosti a skúsenosti sú vodorovnou čiarou a sebadôvera je zvislá čiara.

Keď si nejakú oblasť ešte len začíname osvojovať, naša sebadôvera rastie oveľa rýchlejšie ako naše skutočné vedomosti. V určitom bode dosiahne maximum – tento bod sa nazýva “vrchol hlúposti”. Niektorí amatéri mimochodom zostávajú v tomto bode po celý život a myslia si, že sú odborníci. Keď človek preniká hlbšie do detailov, chytrý človek zistí skutočný rozsah svojej nekompetentnosti a prepadne sa do takzvaného “Údolia zúfalstva”. V tomto bode je pokušenie zanechať snahu najväčšie: napríklad po šiestich mesiacoch učenia sa cudzieho jazyka si uvedomíte, koľko toho neviete, a upadnete do skľúčenosti.

Dobrou správou je, že ak prekonáte malú a dáte sa dokopy, od tohto bodu budete s istotou stúpať nahor – na “Svah osvietenia”. To je štádium, keď ste už pomerne skúsení a znalí, môžete skutočne zhodnotiť svoju úroveň a uvedomiť si, na čom ešte musíte popracovať.