Sú ľudia, s ktorými sa komunikuje ľahko, a iní, ktorí sú “ťažkými pacientmi”. Môžete sa s nimi stretnúť v osobnej komunikácii aj ex officio. V prvom prípade sa nepríjemnej komunikácii môžete vyhnúť, ale v rámci obchodných vzťahov si spravidla partnerov nevyberáte. Ako teda viesť dialóg s nepríjemnými ľuďmi a dosiahnuť potrebné ciele komunikácie a zároveň si zachovať stabilitu a sebaúctu? Pozrime sa na najťažšie typy partnerov a na to, ako s nimi komunikovať.

1. VYSOKOPOSTAVENÍ PARTNERI

Ľudia sa pred nimi hanbia, boja sa ich prerušiť. V dôsledku toho sa rozhovor uberá nesprávnym smerom a vy už nemáte situáciu pod kontrolou.

Ako komunikovať: Napriek rozdielnemu stavu je dôležité udržať si vnútorný stred a vysokú úroveň energie. Buďte dostatočne zdvorilí, ale bez toho, aby ste boli zbožštení. S vysokopostavenými ľuďmi by ste nemali dovoliť, aby sa na vás pozerali zvrchu. Čo to znamená? Ak letmo potvrdíte svoj pocit podriadenosti, navždy pre nich zostanete v tomto postavení. Udržujte preto svoj vnútorný pohyb na rovnakej úrovni, najmä keď potrebujete prerušiť ich reč alebo trvať na otázke v zmysle “no, ale predsa”.

2. NADMIERU VZRUŠENÍ KONVERZÁTORI

Vystresovaní ľudia sa spravidla stávajú nekontrolovateľnými: robia chyby, zamieňajú slová a fakty, hovoria príliš rýchlo alebo upadajú do otupenosti.
Ako komunikovať: Snažte sa vytvoriť čo najpríjemnejšie prostredie. Používajte tzv. stelesnenú inteligenciu: Pokojným tónom hlasu a držaním tela dajte najavo, že ste tu pre nich a že sa nemusíte ničoho báť. Dávajte slová a náznaky, robte povzbudivé vtipy o sebe alebo o kontexte.

3. INTERLOKUTORI ZAMERANÍ NA SEBA

Ide o voľnomyšlienkársku osobu, ktorá sa z dialógu stiahne do monológu a na akékoľvek zásahy reaguje nie veľmi pozitívne alebo dokonca nahnevane.
Ako komunikovať: Postupnými objasňujúcimi otázkami nasmerujte rozhovor smerom, ktorým chcete, aby sa uberal. Nehádajte sa, ale radšej sa pripojte k povedaným informáciám pomocou fráz: “No a čo sa týka situácie…?”, “Musí to byť pre vás dôležité…”. Ak vznikne potreba prerušiť túto osobu, snažte sa to urobiť bez slov. Môžete napríklad mierne posunúť svoje telo dopredu, udržiavať trvalý vizuálny kontakt a pomôcť si aj vhodným gestom ruky. Ak to nefunguje, zapojte krátke slová, ktorými zasiahnete do toku reči v štýle “Čo si myslíte…?”.

4. POMALÍ ALEBO MÁLO HOVORIACI PARTNERI

Odpovedajú stručne, často používajú príliš plynulý a neurčitý jazyk. V rozhovoroch s takýmito ľuďmi sú vždy nepríjemné pauzy.
Ako komunikovať: Najprv je potrebné pochopiť, či je to trvalý stav partnera rozhovoru, alebo takto reaguje na stres. Ak to prvé, potom sa pokúste odhadnúť, aká téma je teraz schopná človeka zaujať a zapojiť ho do dialógu. Ak je to druhé, je lepšie pokúsiť sa čo najviac otvoriť a preukázať bezpečnosť priestoru: komentovať, preformulovať to, čo sa hovorí, objasniť.

5. ROZPRÁVANIE V KRUHU

Človek povie trikrát alebo štyrikrát to isté. Často neexistuje spôsob, ako sa odpútať od už zaužívaného názoru alebo faktu a pozrieť sa na situáciu z iného uhla pohľadu.

Ako komunikovať: pomôžte osobe, s ktorou hovoríte, začať nové kolo úvah tým, že s ňou budete súhlasiť alebo sa s ňou hádať, zavtipkujete alebo položíte doplňujúcu otázku.

6. STARŠÍ ÚČASTNÍCI ROZHOVORU

Tento typ partnerov môže vyžadovať osobitný rešpekt, byť pomalý alebo na ich vlnovej dĺžke.
Ako komunikovať: Berte takýto rozhovor ako dialóg s múdrym človekom, ktorý pochopil život a nikam sa neponáhľa. Snažte sa byť vo svojich otázkach jasnejší, skráťte ich, čím naprogramujete čas na odpoveď. Nechajte hosťovi úctivý priestor na dokončenie jeho myšlienok.

7. PRÍLIŠ RÝCHLI KONVERZÁTORI

Opak výrazu “príliš pomalý”. Pri tejto osobe musíte doslova ospravedlňovať svoju prítomnosť a neustále hľadať príležitosti, aby ste sa vyjadrili.
Ako komunikovať: Zrýchlite a bežte spolu s rečníkom a nájdite si správny okamih pre jeho prejav. Zároveň ho môžete spomaliť svojím hlasom a intonáciou, pričom zapojíte svoje telo neverbálne. Neváhajte klásť spresňujúce otázky – takíto ľudia môžu zabudnúť, že ich partner si neuvedomuje niektoré pojmy alebo situácie, ktoré je vhodné objasniť.
Presné pochopenie toho, akého partnera na rozhovor máte pred sebou, vám umožní nájsť pohodlné spôsoby komunikácie s ním. A správne naladenie maximalizuje účinnosť vašej komunikácie, čo vám umožní rýchlo dosiahnuť vaše ciele.