Aby sme boli úspešní v kariére a celkovo v živote, nestačí mať školské zručnosti podporené praktickými skúsenosťami, ale potrebujeme aj tie, ktoré spravidla získavame v dospelosti. Dnešné deti majú šancu naučiť sa ich oveľa skôr a ušetria si čas a nervy – ak ich rodičia nepremeškajú moment. Na čo konkrétne by ste si pri výchove dieťaťa mali dať pozor, hovorí psychologička.

AKÉ SCHOPNOSTI SA TERAZ POŽIADAJÚ

Takzvaný svet VUKA (koncept moderného sveta založený na nestabilite, neistote, zložitosti a nejednoznačnosti), ktorý sa stal našou realitou, diktuje ľuďom nové nároky. Prežijú tí, ktorí vedia akceptovať nevyhnutnosť zmien, transformovať svoje ciele alebo ciele spoločnosti, rýchlo analyzovať a učiť sa – a neklesnúť na samé dno.

V roku 2016 na Svetovom ekonomickom fóre v Davose zaznela dôležitá myšlienka, že okrem „tvrdých“ zručností musí moderný človek rozvíjať aj „mäkké“: nesúvisia s profesiou alebo špecializáciou, ale odrážajú, do akej miery človek môže budovať komunikáciu s ostatnými, organizovať si svoj čas, myslieť kreatívne, rozhodovať sa, niesť zodpovednosť. Potvrdili to vedci z Harvardu, Stanfordu a Carnegie Foundation, ktorí zistili, že úspech človeka v profesii závisí z 15 % od „tvrdých“ a z 85 % od „mäkkých“ zručností.

ČO BY STE MALI DIEŤA NAUČIŤ

1. Emocionálna inteligencia

Žijeme v spoločnosti, takže všetko, čo dosiahneme, je tak či onak spojené s ľuďmi okolo nás, s potrebou budovania komunikácie a vyjednávania. Prečo emocionálna inteligencia? Pretože fungujeme prostredníctvom emócií – to je prastarý mechanizmus, ktorý riadi naše rozhodnutia, voľby a náladu. Schopnosť rozpoznať a zvládnuť emócie je kľúčom k zabezpečeniu toho, aby vzťahy, komunikácia a profesionálne aktivity prebiehali pod vašou kontrolou a tým najkonštruktívnejším spôsobom.

2. Vodcovské vlastnosti

Moderný líder nie je „alfa“ mávajúci päsťami, ale ten, kto má kritické myslenie, vie počúvať a počuť, pracovať v tíme, prevziať zodpovednosť a robiť rozhodnutia. Je to aj o vysokej sebaúcte, sebarozvoji, schopnosti vyjadriť svoj názor, prezentovať seba a svoje silné stránky.

3. Finančné spravodajstvo

Ide o schopnosť zvládnuť peňažné toky, myslieť tak, aby ste generovali, hromadili a uchovávali svoje aktíva. Žiaľ, v škole sa to neučí, ale práve to rozhoduje o tom, ako sa človek cíti v dospelosti finančne stabilný. Mnohí z nás začínajú rozvíjať finančnú inteligenciu až vo veku 30-40 rokov: o čo by bol život jednoduchší, keby ste vedomosti, ktoré k vám prišli cez mozog, získali oveľa skôr? Rozdiel môže byť kolosálny.

4. Prispôsobivosť

Už spomínaná schopnosť rýchlo sa spamätať a prispôsobiť sa akejkoľvek situácii a zmene vonkajšieho prostredia bez toho, aby sa v ňom stratil. Odolnosť a prispôsobivosť sú teraz vzhľadom na rýchlosti, ktoré vyvíjame, veľmi dôležité. Pozrite sa, koľko sa zmenilo za posledných 20, 30 rokov? Myslím si, že tento trend bude pokračovať.

5. Profesionálne sebaurčenie

“Kým chcem byť?” – táto otázka je veľmi dôležitá pre dospievajúcich aj dospelých. prečo je to tak? Po prvé, svet sa zmenil: od jedného vzdelania sme sa už čiastočne vzdialili a pravdepodobne dosiahneme tri až päť – a často hovoríme o plnohodnotnej zmene povolania, a nie o ďalšom vzdelávaní. Niektoré profesie zrazu zanikajú, iné, naopak, z ničoho nič vznikajú. V skutočnosti to tak bolo vždy, je to normálny proces – len s ním musíte byť v rovnakom prúde.

Po druhé, veľa ľudí venuje príliš málo času a pozornosti výberu svojho povolania v nádeji, že „bude vaše vlastné“. V dôsledku toho je podľa skypro a hh.ru 77 % ľudí nespokojných so svojou voľbou a 81 % plánuje zmeniť prácu. Všetko je to o nedostatku práce kariérového poradenstva a v dôsledku toho o neistote seba samého vo svete.

KEDY ROZVÍJAŤ TIETO SCHOPNOSTI

Najlepší čas je v období dospievania, od 10 do 16 rokov. Rodičia sa často pýtajú, je to možné skôr, v siedmich, ôsmich, deviatich rokoch? Za čo? Musíme prejsť od úloh každého veku.

V mladom veku má dieťa rovnaké úlohy: prispôsobiť sa škole, naučiť sa študovať, socializovať sa, dokonca sa hrať. Tínedžer má pred sebou nové úlohy: nájsť seba, svoje miesto v tíme, získať autoritu a sociálne väzby. A na rozdiel od „tvrdých“ zručností, ktoré sa vyučujú na školách a univerzitách, „mäkké“ sa budú musieť rozvíjať samostatne alebo s pomocou špecialistov – prostredníctvom kníh a špeciálnych kurzov. Hlavná vec na zapamätanie je, že v tejto veci, rovnako ako pri tanci, je dôležitá prax.

Samozrejme, všetky tieto zručnosti sú užitočné aj pre dospelých. Ale v modernej realite je obzvlášť dôležité vštepovať ich deťom: s nimi sa dnešní tínedžeri po rokoch krásne a jasne uvedomia.