Všetky deti sú odlišné a metódy výchovy, ktoré fungujú na jedno, nemajú vplyv na druhé. Napriek tomu však možno vysledovať určité zákonitosti. V knihe Deti z neba. Umenie pozitívneho rodičovstva“ americký psychológ John Gray identifikuje štyri typy detského temperamentu a podľa toho aj štyri prístupy ku komunikácii s deťmi.

Hlavným cieľom metodiky Johna Graya je pomôcť rodičom vychovať slobodného, šťastného a nezávislého člena spoločnosti. A na tento účel sa podľa autora musia rodičia naučiť komunikovať s dieťaťom s prihliadnutím na osobitosti jeho temperamentu.

Každé dieťa je jedinečné a nenapodobiteľné. Každé má svoje zvláštnosti, schopnosti, potreby a záujmy. Rodičia by si to mali uvedomiť a nezúfať, ak sa ich syn alebo dcéra výrazne líšia od detí ich kamarátov, starších súrodencov a sestier. Porovnávanie je vo výchove neprípustné.

Okrem toho autorka odporúča používať rozdielne prístupy k výchove dcér a synov.

V skratke možno túto myšlienku zhrnúť do vzorca „dievčatá – starostlivosť, chlapci – dôvera“. Dievčatá skutočne potrebujú viac starostlivosti a záujmu. Chlapci však potrebujú dôveru, ktorá dáva viac nezávislosti.

Určením typu temperamentu dieťaťa budete môcť s ním vybudovať efektívnejšiu komunikáciu. Všimnite si však, že temperament sa nie vždy prejavuje v čistej podobe. Niekedy môže ísť o zmes dvoch, alebo dokonca troch – vtedy sa dieťa správa úplne inak aj v podobných situáciách.

1. SENSITÍVNE

Emocionálne krehký, zraniteľný a citlivý typ osobnosti. Sťažovanie sa je súčasťou povahy takéhoto dieťaťa. Citlivé deti potrebujú súcit, uznanie svojich starostí a sťažností.

Ako komunikovať

Dajte dieťaťu možnosť podeliť sa o svoje ťažkosti a hneď sa bude cítiť lepšie. Veľkou chybou je snažiť sa citlivého syna alebo dcéru rozveseliť. To sa pravdepodobne obráti proti vám – dieťa sa ešte viac sústredí na negatívne veci.

Takéto deti ostro reagujú na situácie týkajúce sa ich prianí a potrieb.

Na odmietnutie často reagujú plačom, a napriek tomu sú ochotné spolupracovať, keď ich niekto vypočuje a pochopí. Citlivé deti potrebujú viac pozornosti a rodičia im musia pomôcť nájsť si priateľov medzi rovesníkmi. S podporou dospelých sa citlivé deti stávajú menej uzavreté, veselšie a aktívnejšie.

2. AKTÍVNE

Tieto deti sa najviac zaujímajú o svoju schopnosť ovplyvniť svet okolo seba. Sú dychtivé konať a dosahovať výsledky. Sú to rodení vodcovia, radi sú stredobodom pozornosti.

Aktívnym deťom však treba okamžite stanoviť hranice, inak rýchlo prekročia hranice dovoleného a bránia sa rozhodnutiam dospelých. Deti s týmto temperamentom by mali mať vždy na pamäti, že rodič je stále hlavný. V určitých situáciách je však potrebné nechať aktívne dieťa viesť.

Ako komunikovať

Na takéto deti pozitívne pôsobia kolektívne športy pod dohľadom múdreho trénera. Je veľmi dôležité nezabudnúť podporiť túžbu dieťaťa uspieť. Je dôležité, aby vedelo, že mu verí, potom ukáže svoje najlepšie vlastnosti. Nečinnosť však takéto deti znášajú ťažko. Neradi čakajú alebo stoja v rade.

Preto je na čas nudného zamestnania lepšie okamžite vymyslieť hru alebo inú zábavu.

Aktívne deti ľahko prejdú do kontaktu, keď dostanú plán činnosti: “Najprv pôjdeme do obchodu. Budeme musieť byť chvíľu trpezliví. Ale potom pôjdeme do parku a vy sa môžete hrať. Postupom času sa tieto deti stávajú kooperatívnejšími, spolupracujúcimi a kompromisnými.

3. REAKČNÉ

Tieto deti sú zvyčajne spoločenskejšie a priateľskejšie ako ich rovesníci. Je pre ne dôležité komunikovať s ostatnými a vždy skúmajú reakcie na svoje správanie. Zároveň sú otvorené novým pocitom a emóciám.

Chcú čo najviac vidieť, počuť a zažiť a milujú zmeny. Z tohto dôvodu je pre reaktívne dieťa niekedy ťažké sústrediť sa a dotiahnuť veci do konca. Potrebujú neustálu stimuláciu a jasné vedenie zo strany rodiča.

Ako komunikovať

Uprednostňujte neustálu zmenu činnosti. Chodievajte s takýmto dieťaťom viac na nové ihriská, do múzeí a divadiel, pozerajte rozprávky a čítajte knihy. Plusy: takéto dieťa sa dá ľahšie prepnúť a niečím nadchnúť. Radi pomáhajú rodičom pri nových činnostiach.

Stačí jednoduché: „Poďme teraz robiť niečo zaujímavé…“ – a dieťa už pomáha piecť sušienky alebo vysávať dom.

Je dôležité si uvedomiť, že reaktívne deti sú veľmi vrtkavé, všetko ich rýchlo omrzí. Keď však nájdu niečo, čo robia rady, často sa stanú usilovnejšími a disciplinovanejšími.

4. RECEPTIVE

Pre vnímavé deti je dôležité pochopiť, čo sa stane v nasledujúcom okamihu a čo môžu očakávať od zajtrajška. Deti s týmto temperamentom potrebujú predvídateľnosť.

Potrebujú čas na prípravu a zvyknutie si na novú činnosť. Preto by ste ich v žiadnom prípade nemali ponáhľať alebo ich karhať za pomalosť. Napríklad na detskom ihrisku sa vnímavé dieťa zapojí do hry, až keď ju pozoruje a pochopí jej pravidlá.

Ako komunikovať

Takéto dieťa potrebuje stanoviť úlohy, potrebuje rituály, denné rutiny a podporu rodičov v novom úsilí. Bez nej dieťa nemusí nadobudnúť vôbec žiadne záujmy. Je preň ťažké vystúpiť zo svojej komfortnej zóny.

Ak chcete dieťa povzbudiť, aby niečo robilo, nechajte ho najprv pozorovať, ako to robíte vy.

Nie je potrebné násilne zapájať syna alebo dcéru do spoločnej činnosti. Spôsobí to spätnú reakciu a prudký odpor. Hoci sú vnímavé deti vo všeobecnosti poddajné a ľahké, sú veľmi priateľské a pozorné. Časom sa môžu stať aktívnejšími.