Počúvanie a počúvanie nie je to isté: nie každý je schopný sledovať myšlienky rečníka. Aby ste pochopili, či vás partner počúva, stačí rozpoznať niekoľko rečových vzorov.

KONTRAPRODUKTÍVNE TECHNIKY

Existuje mnoho populárnych techník, ktoré vám údajne pomôžu „lepšie počuť druhú osobu“ a vytvoriť pocit spolupatričnosti. Aktívne počúvanie, opakovanie myšlienok rečníka, zrkadlenie kľúčových slov je len niekoľko príkladov.

Nie všetky tieto taktiky sú ale účinné a skutočný záujem poslucháča možno niekedy pochopiť jednoduchými frázami z rozhovoru. Na ich identifikáciu americkí vedci analyzovali množstvo správania, ktoré sa podľa všeobecného presvedčenia zdajú byť benevolentné, ale v skutočnosti zakrývajú nedostatok pozorného počúvania.

Len málo ľudí skutočne vie, ako počúvať, hovorí výskumný tím Harvard Medical School

Podľa ich najnovšieho výskumu nestačí len vedieť neprerušovať rečníka. Nemali by ste sa tiež snažiť nevedome zmeniť diskusiu na poskytovanie rád alebo sympatií.

Niektoré bežné techniky, ako napríklad aktívne počúvanie, môžu byť podľa vedcov kontraproduktívne. Vo väčšine prípadov, vysvetľujú, samotná skutočnosť, že spolu trávite čas alebo opakujete to, čo hovorí váš partner, mu nie vždy umožňuje porozumieť.

FRÁZY, KTORÉ PREJAVUJÚ ZÁUJEM O STYK

Na ilustráciu svojho názoru vedci predstavili a analyzovali tri situácie.

Situácia 1

Zamestnanec: Mám obavy z prezentácie na zasadnutie predstavenstva.

Manažér: Oh, výborne. Uplynuli roky, kým som bol schopný prezentovať bez toho, aby som bol nervózny.

Situácia 2

Kolega A: Naozaj potrebujem dovolenku

Kolega B: Mali by ste ísť do vidieckeho strediska v horách. Práve som sa odtiaľ vrátil a bola to najlepšia dovolenka, akú som za posledné roky zažil. Pošlem vám o tom podrobnosti.

Situácia 3

Pacient: Bojím sa tohto postupu.

Sestra: Náš chirurg vykonal stovky týchto operácií a miera komplikácií bola vždy nízka.

Hoci odborníci uznávajú, že odpovede opýtaných sú úprimné, naznačujú, že ak budete čítať medzi riadkami, môžete vidieť, že opýtaných nie vždy rozhovor zaujíma.

Podľa ich názoru uvedené reakcie nezodpovedajú vonkajším potrebám účastníkov rozhovoru.

Vedci píšu: „Zamestnanec, ktorého zaujíma zasadnutie správnej rady, môže chcieť skôr kritickú spätnú väzbu než predčasné uistenie; Nehanebné vyhlásenie kolegu A o potrebe dovolenky môže naznačovať hlbšie nevyslovené problémy, ktoré sa nevyriešia ponukou dovolenkového miesta, a pacient môže mať skryté emocionálne problémy, ktoré prehliadol, keď sa snažil upokojiť, “hovoria výskumníci. Predpoklady, že vieme, čo si ostatní myslia, nám bránia v ich pochopení.

AKO POČÚVAŤ

Situácie prezentované odborníkmi slúžia na ilustráciu dôležitého aspektu ľudskej interakcie. „Rovnako ako iné dôležité komunikačné zručnosti, schopnosť počúvať závisí od pochopenia účelu, našich vlastných kvalít a výberu odpovede,“ tvrdia vedci.

Cvičením sa však môžete naučiť byť dobrým poslucháčom. Aby sme sa teda lepšie naučili počúvať, musíme sa najprv „naučiť mlčať“, vysvetľuje psychoterapeutka Christel Petitcollin. „Spočiatku je to neprirodzené, ale čím viac sa naučíte počúvať, tým viac vás to baví. A z dobrého dôvodu: keď úprimne počúvate, ľudia sa stávajú zaujímavými, “hovorí odborník.