Sociálne siete sú prostriedkom sociálneho kontaktu, ktorý sa zameriava na naviazanie kontaktu s ostatnými členmi cez internet. Tento technologický pokrok nám umožňuje vytvárať nové vzťahy, ktoré sa niekedy stávajú dôležitými priateľmi v našom živote.

Vrátili sme sa do polovice 90-tych rokov, keď sa objavili AOL (America Online) a BBS (bulletin board system) – prvý dva sociálne webové stránky v histórii internetu. Prvý z nich už niekoľko rokov upadol do zabudnutia, alebo, ako by sme povedali v sociálnych sieťach, “vyšiel z módy”. A to je to, čo v tomto rýchlo sa meniacom svete málokto vydrží viac ako desať rokov.

Druhý je systém, ktorý v svojom čase umožňoval vytvárať prvé fóra a v súčasnosti ho stále používa milióny ľudí, aj keď jeho konkurenti prevýšili jeho funkčné možnosti.

Zmena paradigmy: myridy

Skutočnosť, že všetci používame sociálne siete, nás núti premýšľať, že ak ich nepoužívate, odlišujete sa od ostatných. Všetci si môžeme overiť, či sme v triede mali partnera, ktorý nemá sociálny profil, a pozrieme sa na neho ako na “smútok”, pretože nie je aktuálny, ale v skutočnosti nemusí mať potrebu alebo možnosť, ale to nás núti súdiť ho, keď niekedy ho nevieme.

Sociálne siete sa dnes používajú v priemere viac ako dve hodiny na osobu, čo znamená, že sme prestali robiť veci, aby sme venovali svoj čas interakcii a tvorbe komunít na internete. Čo sa zmenilo a aké motivácie nás priviedli k tomuto druhu správania?

Motivácie, ktoré máme pri poskytovaní

“Like” Koľkokrát sa nám stalo, že sme klikli na “Like”, “Share” alebo “Re-Tweet” niekoho preto, lebo sme chceli, aby si nás niekto zapamätal alebo aby s nami interagovali, keď nahrajete fotografiu alebo zdieľate stav?

Poďme sa nehrávať, že sme toto nerobili už niekoľkokrát.

Toto je spôsobené tým, že sociálne siete sú krmivom nášho bytia a sebavedomia, a v tomto svete, kde je stále viac a viac ľudí, musíme niečím uspokojiť naše potreby a vyniknúť nadpriemerne, aby sme dosiahli “byť niekým”. Sociálne siete nám umožňujú maskovať sa a byť inou osobou (alebo sa predstierať, že sme niekým iným), alebo napríklad vytvárať anonymné alebo falošné profily a získavať nových priateľov. Všetky tieto možnosti sa využívajú na komunikáciu, ktorá je doteraz pôvodným cieľom sociálnych sietí.

Byť “populárnym” na sociálnych sieťach znamená byť “reálnym” v skutočnom živote?

Inžinier-technológ strávil trochu viac ako rok experimentom, keď vytvoril počítačový program, ktorý vykonával “podobné” akcie na každú fotografiu, ktorá sa objavila na jeho “kanáli” na Instagram.

Tento experiment vyvolal toto:

Každý deň získaval 30 nových nasledovníkov. Bol pozvaný na viac podujatí. Viac ľudí sa zastavovalo na ulici, pretože ho videli na Instagrami. Ale najzaujímavejšou vecou, ktorá podporuje vyššie spomínanú teóriu, je to, že jeho priatelia ho požiadali, aby nahral viac fotografií, pretože sa cítili povinní vrátiť tie “like”, ktoré automaticky a bez kritérií dal.

Ľudia sú prirodzene spoločenské zvieratá a v mnohých prípadoch sa domnievame, že sme povinní vrátiť úkony, ktoré sme dostali na sieťach.

Ten istý efekt, ktorý môžeme vidieť, sa používa aj na Twitteri, kde ľudia používajú techniku hromadného používania iných používateľov, s nádejou, že bez toho, aby niečo vedeli, vrátia interakciu, a to dobre funguje, pretože pomer je dosť vysoký.

Po náhodných používateľoch na Twitteri sleduje návratnosť od 10 do 30 percent v závislosti od záujmov používateľov. Sú k dispozícii údaje.

Závery

Sociálne siete pomáhajú zvyšovať (alebo znižovať) sebavedomie a sebahodnotenie ich používateľov. Mnohí z týchto používateľov cítia povinnosť voči ľuďom, ktorí ich sledujú alebo s nimi interagujú, vytvárajúc “kód správania”, ktorý nikde nie je napísaný, ale ktorý bol rozšírený v sociálnych sieťach a prijatý väčšinou používateľov.

Popularita ľudí na sociálnych sieťach dnes prechádza do reality, získavajúc väčšiu silu ovplyvňovať ostatných.

Podobne ako posledná predvídavosť, môžeme povedať, že online svet (internet, sociálne siete…) a autonómny svet (skutočný život) sa stále viac a viac spájajú a nakoniec budú považované za jedno celé.

ZDROJ