Zdroj

Prokrastinácia je v dnešnej dobe pomerne populárny pojem a často sa používa ako náhrada za lenivosť. Tento typ správania však nemá nič spoločné s typickou nečinnosťou. Existuje niekoľko spôsobov, ako bojovať proti odkladaniu dôležitých úloh. Čo je to prokrastinácia?? Súvisí prokrastinácia s perfekcionizmom?

Čo je prokrastinácia?

Prokrastinácia je jedným z obranných mechanizmov spočívajúcich v neustálom, ba iracionálnom zdržaní pri vykonávaní činnosti alebo úlohy. Typickým správaním tohto ochorenia je posunutie termínu na zadanie práce do školy, dôležitý telefonát alebo jednoduché upratanie domu. Prokrastináciu sprevádzajú neustále výčitky i predsavzatia, že „od zajtra to naozaj urobím!“. Keď však príde nový deň a vaša práca sa stále nehýbe, opäť sa na seba hneváte a cítite veľkú ľútosť. Znie vám to povedome?

Prokrastinácia – príčiny

Paradoxne, najbežnejším problémom prokrastinácie sú ľudia, ktorí sú veľmi ambiciózni, od detstva sa od perfekcionizmu učili a nemohli zlyhať. Učenie sa prostredníctvom chýb a úspechu je jedným z najprirodzenejších mechanizmov pre človeka, ale nie v tomto prípade. Aby sa zabránilo neúspechu, prokrastinátor sa vyhýba akejkoľvek činnosti čo najdlhšie. Týmto spôsobom vedome odvracia pozornosť od problémov a zameriava sa na dočasné rozptýlenie, napríklad na seriály alebo nákupy. Keď sa prokrastinátor konečne ujme svojej úlohy, robí to často nepresne a bezhlavo. Vďaka tomu si necháva poistku vlastného perfekcionizmu – “Urobil som to zle, pretože som nemal čas. Keby som ho mal, urobil by som to oveľa lepšie.”

Čím je k termínu bližšie, tým je vaša práca horšia. Prokrastinátori majú veľmi často problém so správnym posúdením času, ktorý im môže trvať na dokončenie úlohy. Výsledkom je, že na nich začnú pracovať príliš neskoro, čo má za následok zvýšenie stresu, úzkosti a túžby uniknúť sklamaniu zo seba samého.

Prokrastinácia – príznaky

Odloženie dôležitých vecí na neskôr ovplyvňuje súkromný aj pracovný život. Najcharakteristickejšou vlastnosťou, ktorá ju vždy sprevádza, je život v neustálom strachu a strese z termínov, ktoré vás prenasledujú. Pocity sklamania, ľútosti alebo dokonca nenávisti k sebe idú často ruka v ruke s prokrastináciou.

Jeho hlavným príznakom je však pretrvávajúce oneskorenie pri vykonávaní viac či menej dôležitých činností a ich nahradzovaní niečím iným. Prehliadanie Facebooku, maratón nového seriálu alebo niekoľkohodinové nakupovanie sú len niektoré z rušivých prvkov, ktoré prokrastinátor dennodenne využíva. Ich cieľom je zahnať výčitky svedomia a dočasne si zlepšiť náladu.

Prokrastinácia – ako proti nej bojovať?

Prokrastinácia a s ňou spojený dlhodobý stres môžu viesť k depresiám, neurózam a ďalším psychiatrickým ochoreniam. Poďme s tým teda bojovať. Ako?

Najskôr premýšľajte o príčinách vašej pasivity a neochoty konať. Je to výsledok strachu zo zodpovednosti alebo možno túžba uniknúť z dôležitých rozhodnutí? Prokrastinácia sa časom stáva zvykom a zmeniť to môže aj akýkoľvek iný zvyk.

Prekonanie prokrastinácie si, bohužiaľ, vyžaduje opätovné vybudovanie návykov a nútenie sa ich spočiatku presadzovať. Takže zatnite zuby a vydržte!

Dôležité: ak okrem prokrastinácie bojujete aj s depresiou alebo neurózou, poraďte sa s odborníkom (psychológom alebo terapeutom).