Vedci sa rozhodli zistiť, v akých situáciách majú ženy tendenciu šíriť klebety. O výsledky štúdie sa s vami podelíme.

Psychológovia z Pekinskej normálnej univerzity, ktorých práca bola publikovaná v časopise Evolutionary Psychological Science, skúmali, či mladé ženy používajú klebety ako prostriedok na získanie potenciálnych rivalov, ak sa im zdá, že si zaslúžia viac mužskej pozornosti, než si zaslúžia.

VÝSKUM

Do štúdie sa zapojilo 190 žien vo veku 23 až 35 rokov. Najprv ich požiadali, aby hodnotili fyzickú príťažlivosť žien na fotografiách a potom aby hodnotili svoju vlastnú fyzickú príťažlivosť a sebaúctu.

V ďalšej fáze sa každej účastníčke náhodne ukázali obrázky menej krásnych alebo viac krásnych žien a požiadali ju, aby si predstavila nasledujúcu situáciu: je v spoločnosti muža, s ktorým by chcela mať pomer. Žena na obrázku je tiež v spoločnosti a zjavne sa zameriava na toho istého muža.

V tomto momente mala účastníčka ohodnotiť mieru žiarlivosti, ktorú prežíva.

Potom dostala negatívne informácie o žene na fotografii a bola požiadaná, aby ohodnotila pravdepodobnosť, že by sa o tieto informácie podelila s ostatnými v danej situácii.

VÝSLEDKY

Analýza odpovedí ukázala niekoľko výsledkov.

  • Ženy uprednostňujú klebetenie s blízkymi priateľmi a nie s niekým iným.
  • Čím krajšia je potenciálna súperka, tým silnejšia je žiarlivosť a tým väčšia je pravdepodobnosť, že sa o nej budú šíriť klebety.
  • Ženy s nízkym sebavedomím sú náchylnejšie na klebety, najmä ak je súperka, na ktorú žiarlia, veľmi krásna.