Generácia Y (Next) alebo mileniáli, narodení v rokoch 1981 až 1996, sú tvorcami svojho života. Títo ambiciózni workoholici si vytvárajú svoju realitu. Pod maskou úspechu a šťastia sa však skrýva strach z chudoby a neschopnosť žiť jasný život. V anamnéze – rodičia, ktorí pokojne pestujú pivonky na chalupe. V snoch – bohatí a slávni, ku ktorým sa dá vzhliadať. Kariérny marketér identifikoval vlastnosti generácie Y, ktoré jej môžu uškodiť.

HISTÓRIA

Väčšina budúcej generácie bola socializovaná v rokoch postsovietskych reforiem. V tom čase existovalo veľa príležitostí na sebavyjadrenie: rovnaké mládežnícke subkultúry a hnutia, hudobné televízne kanály a mládežnícke seriály.

Predstavivosť, ktorú tak dokonale vypestovalo veselé sovietske detstvo, sa rozbehla na plné obrátky

Výsledkom je, že kariéra a podnikanie mnohých príslušníkov tejto generácie sa podobá programu s názvom “Ochumel’nye Pens”: zlepte dve fľaše od koly, pripevnite kolesá zo zátok, pridajte motor z vývrtky a super auto je hotové. Mnohé úspešné oblasti činnosti sa učili intuitívne – v Sovietskom zväze takéto profesie jednoducho neexistovali. Ukázalo sa, že je to veľmi ruské: talentované, veselé a exkluzívne.

VLASTNOSTI

1. Závislosť na peniazoch

Šťastné 90. roky boli obdobím, keď sa spoločnosť rozdelila na triedy a veľká únia republík na samostatné štáty. Predstavitelia ďalšej generácie boli, samozrejme, ešte mladí, aby sa mohli podieľať na určovaní nových hraníc, ale uvedomovali si, že teraz majú šancu tvoriť svoj vlastný osud a akumulovať kapitál podľa vlastného uváženia.

Hmotné statky zrazu prestali byť hanbou a začali sa dostávať do popredia v mentálnom obraze ich vlastnej budúcnosti

Najväčším strachom “Igrekov” je chudoba. Tu sú tri veľryby, ktoré môžu podlomiť zdravie moderného perfekcionistu:

  • práca do úmoru, bez prázdnin a dovoleniek (rodičia učili, že peniaze majú pochádzať z tvrdej práce),
  • nekonečné preteky od projektu k projektu,
  • úplný nedostatok času pre seba.

2. Snaha o dokonalý vzhľad

Podľa výskumu Americkej psychologickej asociácie generácia Y predbehla predchádzajúcu generáciu X svojou neustálou snahou o ideálny vonkajší vzhľad a hoci aj imaginárny, v sociálnych sieťach, ale predsa len spoločenský úspech. Úroveň náročnosti na seba samého sa zvýšila o 30 % a na ostatných o 40 %.

Tu treba pripomenúť kult štíhlosti, ideálne tváre dievčat a chlapcov z obálok lesklých časopisov, hollywoodske filmy, marketingové manipulácie výrobcov tovarov a služieb, ktoré presviedčajú, že šťastie je vo fyzickej dokonalosti.

Z toho vyplýva fitness až vyčerpanie a prvý nárast anorexie medzi deťmi v 90. rokoch.

Namiesto bodypozitivity, ktorá na ruskej pôde nikdy nezapustila korene, nastúpila totálna nenávisť k “tučnému” telu, sprevádzaná množstvom neuróz, diét a pochybných tabletiek.

3. Depresie a závislosti

Životné krédo generácie Y: “Môj život sú moje pravidlá, úspech je to hlavné, kariéra sú preteky, chcem všetko naraz”. A naozaj, prečo by mal človek rád žiť podľa pravidiel iných ľudí a “nič nechcieť a niekedy neskôr”? Práve generácia Next je však náchylnejšia na depresie, samovraždy a najrôznejšie závislosti – od závislosti od hazardných hier až po shopaholizmus, nehovoriac o zneužívaní alkoholu – ako ktorákoľvek iná generácia.

4. Neurotický perfekcionizmus

Perfekcionizmus, „kombinácia príliš vysokých osobných štandardov a nadmernej sebakritiky“, vzniká medzi mileniálmi v dôsledku tlaku, a to aj zo strany nich samých. Núti ich „prispôsobovať“ svoj život stále väčšiemu počtu kritérií úspechu.

Nie je možné sa pred tým skryť, je to zabudované do programu a normálny perfekcionizmus je motorom pokroku

Ak je však latka nedosiahnuteľná a nie je priestor na chyby, človek usilujúci o úspech sa stáva neurotickým. K depresii a úzkostnej poruche to nemá ďaleko. Mileniáli, ktorí sú tak ponorení do sveta ilúzií a imaginárneho úspechu, sa stávajú aj pacientmi psychoterapeutov, že úplne stratili kontakt s realitou.

5. Užite si výsledok, nie proces

Mileniáli nevedia, ako žiť a užívať si daný okamih. Vždy sú niekde v budúcnosti. Otvoria si živnosť, obsadia vedúcu pozíciu vo veľkej korporácii a vydajú vlastnú knihu. „Gréci“ dostávajú dávku endorfínov, až keď je cieľ zaškrtnutý, a, žiaľ, úplne zabúdajú, že cesta ku šťastiu je tiež vysoká. Najnepríjemnejšie je, že pocit eufórie z výsledku netrvá dlho, ako pri kúpe najnovšieho modelu smartfónu. Deň alebo dva – a potrebujete nový cieľ. Inak – melanchólia a nuda.

PORADENSTVO

1. Určite svoje silné a slabé stránky

Vytvoriť zoznam. Z času na čas sa k tomu vráťte.

2. Nebojte sa vyhrážok

Vnímajte výzvy ako príležitosti a nové spôsoby rastu.

3. Naučte sa vidieť chyby

Chyby nie sú zlé. Hlavné je, aké závery po nich vyvodíme a ako získané skúsenosti využijeme v budúcnosti.

4. Stanovte si reálne ciele

Vyberte si realistické, dosiahnuteľné, zhodné ciele a vytvorte primerané plány na ich dosiahnutie.

5. Nechytajte všetko naraz

Vyberte si jednu oblasť profesionálnej činnosti, v ktorej sa budete realizovať.

6. Starajte sa o seba

Naplánujte si dovolenku a stanovte si nielen pracovné, ale aj ľudské ciele. Doplňte svoje vnútorné zdroje cestovaním, športom, jogou a meditáciou.

7. Napíšte si zoznam všetkého, čo máte, materiálneho aj duševného.

Budete prekvapení, keď zistíte, aká je rozsiahla. Pravidelne ho dopĺňajte niečím novým.