Úlohu lídra je ťažké preceňovať – od jeho schopností závisí nielen efektívnosť firmy, ale aj jeho schopnosť škálovať a vytvárať silné tímy. Povieme vám, aké vlastnosti by mal mať úspešný líder a ako ovplyvňuje tím.
Majitelia a manažéri firiem by si mali overiť prítomnosť rôznych kompetencií a pokúsiť sa “napumpovať” tie, ktoré zatiaľ nie sú príliš dobré.
- Odborné kompetencie. Vedúci pracovník by mal mať vysokú úroveň odborných zručností, tzv. tvrdých zručností. To mu zaručuje rešpekt zo strany tímu a umožňuje mu to prijímať kvalitné rozhodnutia.
- Emocionálna inteligencia. Schopnosť riadiť vlastné pocity a emócie tímu, ako aj rozvoj mäkkých zručností, je kľúčovou zručnosťou úspešného lídra. Emocionálna stabilita napomáha komunikácii a umožňuje úspešné riešenie konfliktov.
- Porozumenie ľuďom. Vedúci musí mať analytické schopnosti a techniky písania. To mu umožňuje prezrieť svojich zamestnancov, prispôsobiť štýl komunikácie v závislosti od partnera rozhovoru a udržať motiváciu.
- Osobný rast. Úspešný vedúci sa zaujíma o osobný rast – svoj vlastný aj členov svojho tímu. Schopnosť inšpirovať k rozvoju, vzdelávaniu a sebazdokonaľovaniu je kľúčovou vlastnosťou skvelých lídrov.
- Otvorenosť a primeranosť. Je dôležité byť otvorený dialógu, byť ochotný počúvať a podporovať tím. Osoba s týmito vlastnosťami vytvára harmonickejšie pracovné vzťahy a podporuje efektívnu komunikáciu.
- Disciplína a dynamika. Manažér musí byť schopný prinútiť zamestnancov dodržiavať termíny a plniť pracovné úlohy. V takom prípade tím pracuje jasne a súdržne.
- Vzor pre rolu. Vedúci musí byť pre svoj tím vzorom. Jeho konanie a etické normy, ktoré dodržiava, určujú štandard, ktorým sa riadia ostatní.
- Zjednotenie tímu. Vedúci vytvára dôvod na jednotu tímu. To buduje dôveru a umožňuje tímu rýchlejšie dosiahnuť spoločné ciele.
- Profesionalita vo vzťahoch. Vedúci nepremieňa obchodné vzťahy na priateľstvá, ale snaží sa zachovať pracovnú atmosféru.
- Výber profesionálov. Robí výber v prospech silných profesionálov namiesto protekcie a rodinkárstva. Tým sa zabezpečuje kvalita práce tímu a výrazne sa znižuje riziko vnútorných konfliktov.
- Sebazdokonaľovanie. Spolupráca s koučmi, psychológmi, psychoterapeutmi prispieva k osobnému rastu vedúceho a zlepšuje jeho prácu s tímom.
- Vytváranie príležitostí na uvoľnenie napätia. Je dôležité poskytnúť zamestnancom miesto a príležitosť na odbúranie napätia po práci. Nápomocný môže byť externý alebo interný kouč.
- Jasné stanovenie úloh. Vedúci by mal jasne formulovať úlohy a ciele.
- Podporovať pokrok. Je dôležité všímať si a oceňovať pokrok tímu, to motivuje a podporuje rast.
- Oslavovanie víťazstiev. Úspechy tímu by sa mali oslavovať. To zvyšuje morálku a pomáha stmeľovať tím.