Snažíte sa chodiť načas, ale aj tak vždy meškáte? Prestali vás kolegovia a priatelia prekvapovať a váš nadriadený vám otvára pozíciu? Týchto sedem tipov vám pomôže zmeniť vaše zvyky a začať konečne robiť veci načas.

ČO SPÔSOBUJE NEDOCHVÍĽNOSŤ

Ľudia sa delia na dva typy: jedni prichádzajú vždy skoro, druhí vždy neskoro. Nedochvíľni sa zvyčajne domnievajú, že príčina spočíva v ich charakterových vlastnostiach. Klinický psychológ Josh Klapow, ktorý sa zaoberá správaním, sa domnieva, že majú čiastočne pravdu.

“Tendencia meškať závisí od osobnostných vlastností aj od naučených návykov,” hovorí. – Niektorí ľudia majú horší zmysel pre plynutie času, iní si ho, naopak, neustále uvedomujú. Svoju úlohu zohráva aj prostredie, v ktorom sme vyrastali. Ak človek vyrastal v rodine, kde sa cenila pohotovosť a efektívnosť, kde bolo zvykom plánovať deň a sledovať čas a kde to rodičia dávali najavo svojím príkladom, pravdepodobne si zvykne chodiť načas alebo dokonca skôr.

Ak sa doma nevenovala osobitná pozornosť dennému rozvrhu a presnosti, dieťa vyrastajúce v takejto rodine sa o to pravdepodobne nebude usilovať.

Rozhodujúcim faktorom sa stáva to, za čo sme boli v detstve trestaní a podporovaní. “Boli ste pochválení, keď ste niečo urobili načas? Alebo ste mali životný štýl, ktorý podporoval voľné rozvrhy a žiadne jasné termíny?” – Josh Klapow sa pýta. Tvrdí, že dochvíľnosť aj tendencia meškať závisia od kombinácie viacerých faktorov: vrodených vlastností, lekcií získaných v detstve, odmien a trestov v rodine.

To však neznamená, že ste odsúdení meškať celý život. Aj keď musíte prekonať svoje vrodené sklony, môžete urobiť veľa pre to, aby ste sa stali dochvíľnejšími.

ČO ROBIŤ, AK VŽDY MEŠKÁTE

1. Premýšľajte o dôsledkoch meškania

Podľa Josha Klapowa si dochvíľni ľudia vždy uvedomujú dôsledky prípadného meškania. Zamyslite sa nad tým, k čomu vaša neorganizovanosť vedie. Vezmite si zápisník a spíšte si zoznam všetkých nepríjemných dôsledkov, ku ktorým viedlo vaše meškanie v minulosti.

Môže ísť o zmeškané dôležité stretnutia, pokuty za prekročenie rýchlosti, pokarhania od šéfov, zranené city od priateľov alebo dokonca len o únavu.

Kevin Kruse, autor knihy “15 tajomstiev manažmentu času. Ako majú úspešní ľudia čas na všetko”, zdôrazňuje, aké dôležité je toto cvičenie. “Ak nedochvíľnosť nemá žiadne dôsledky, kde vezmete motiváciu na zmenu?” – pýta sa.

Kevin Kruse odporúča opýtať sa priateľov a rodiny, čo si myslia o vašom neustálom meškaní. Tento druh spätnej väzby vám pomôže lepšie pochopiť, ako vaša neorganizovanosť ovplyvňuje ľudí okolo vás. Dodá vám to ďalšiu motiváciu, aby ste konečne začali robiť zmeny.

2. Sledujte svoje zvyky

Ak sa chcete naučiť, ako byť realistickejší pri riadení svojho času, skúste si viesť záznamy o svojich úspechoch a neúspechoch. Josh Klapow odporúča používať časovač na meranie času, ktorý vám zaberie vykonanie rôznych každodenných činností – ranná sprcha, cesta do práce, prechádzka so psom.

Ak chronicky na všetko meškáte, možno podceňujete čas potrebný na splnenie týchto úloh.

Sledovaním aktuálnej dennej rutiny budete môcť pochopiť, ako dobre sa vám darí všetko stíhať a ako je to náročné. To vám napovie, ako lepšie upraviť svoju dennú rutinu.

3. Vyložte si svoj rozvrh

Dochvíľni ľudia zvyčajne nie sú menej zaneprázdnení ako tí, ktorí majú tendenciu neustále meškať. Sú len realistickejší v tom, čo môžu stihnúť.

Ak stále niečo nestíhate, možno ste precenili svoje sily a naložili ste si toho príliš veľa.

Preto Josh Klapow navrhuje odbremeniť váš rozvrh: “Pozrite sa bližšie na svoje plány, termíny, povinnosti. Premyslite si, čoho sa môžete vzdať, aby ste znížili svoje pracovné zaťaženie. Môžete niektoré svoje povinnosti delegovať na niekoho iného? Alebo sa vzdať niečoho, čo vám zaberá veľa času? Alebo sa nepúšťať do niektorých projektov? Tým, že odbremeníte svoj rozvrh, budete mať pocit, že všetko stíhate a zvládate.”

4. Stanovte si časový rámec pre veci, ktoré majú prísť

Kevin Kruse zdôrazňuje, aké dôležité je vopred si naplánovať čas začiatku a konca rôznych vecí – stretnutí, telefonátov. “Mnoho ľudí mešká jednoducho preto, že ich zdržali nejaké predchádzajúce povinnosti,” vysvetľuje. Keď prechádzate na novú úlohu – napríklad začínate odpovedať na nahromadené e-maily alebo idete na stretnutie s kolegami, kde chcete brainstormovať – vopred si ujasnite, kedy skončíte. Pomôže vám to udržať si časový prehľad a dodržať všetky záväzky.

5. Plánujte dopredu

Ak chcete dodržiavať plán, je dôležité vytvoriť si návyky, ktoré vám pomôžu konať efektívnejšie. Napríklad vopred si zistite, ako sa dostanete do cieľa svojej cesty, alebo si urobte zoznam vecí, ktoré treba dokončiť pred odchodom z domu.

Ak vždy meškáte do práce, pretože sa pripravujete na poslednú chvíľu, skúste si lepšie zorganizovať ranný čas.

Pred spaním si vopred pripravte všetky veci alebo nástroje, ktoré potrebujete do práce, rozložte si všetko potrebné oblečenie a zabaľte si obed.

6. Nechajte si poznámky, nastavte budíky

“Postupne meňte svoj svet tak, aby sa do popredia dostal váš zmysel pre čas,” odporúča Josh Klapow. Ako to urobiť: “Vezmite si na starosti, čo potrebujete, aby ste sa dostali do kontaktu s ostatnými ľuďmi. Na začiatok sa naučte používať rôzne pripomienky – budíky v telefóne, nálepky, poznámky v kalendári. Ďalším trikom je nastaviť si všetky hodiny o päť minút dozadu. Aj tento malý trik bude mať pozitívny vplyv na vašu schopnosť urobiť všetko načas.

7. Zvyknite si čakať

Aby ste sa naučili chodiť načas, je dôležité zvyknúť si na obdobia núteného čakania. Ak sa budete snažiť byť všade presne načas, pretože neradi čakáte, riskujete, že ak niečo nepôjde podľa plánu, budete meškať.

Kevin Cruise sa všade snaží prísť veľmi skoro – na letisko, na pracovný obed aj na stretnutie s priateľmi.

“Vďaka tomu nikdy nemeškám, aj keď sa na diaľnici stane nehoda alebo nemôžem hneď nájsť cestu,” vysvetľuje. Ak Kevin Cruise príde skôr a musí čakať, využije tento čas na odpovedanie na telefonáty a e-maily alebo jednoducho na čítanie knihy.