Pokúsme sa pochopiť, ako moderný svet “nabáda” ľudí podvádzať a aké psychologické javy k tomu prispievajú.

Podvádzanie je fenomén, o ktorom sa v spoločnosti hovorí čoraz častejšie. Stáva sa témou melodrámy, knihy a niekedy vstupuje aj do nášho vlastného života. Rôzne kultúry majú k nevere rôzny postoj, ale všade je niečo spoločné: jedným z dôvodov nevery sa stal náš spôsob života, ktorý je sčasti diktovaný tempom moderného sveta a “paralýzou voľby”. Pozrime sa na to, ako presne.

PRÍLIŠ ŠIROKÝ SORTIMENT

Je ťažké nesúhlasiť s tým, že žijeme vo svete šialeného tempa a neobmedzeného výberu. A tento výber sa týka všetkého: od potravín v regáli až po voľnočasové aktivity, od oblečenia až po romantických partnerov.
Tomu poslednému výrazne pomohol rozvoj internetu: teraz je možné nájsť si životného partnera (alebo nočnú schôdzku) prechádzaním aplikácií a výberom tých, ktorí lahodia duši.
Nepáči sa vám mladý programátor – presuňte obrazovku doľava. Ak sa vám páči elegantný podnikateľ so snehobielym úsmevom na avatare, stačí kliknúť a požiadať ho o stretnutie a dať o sebe vedieť. Takáto online komunikácia netrvá dlho; ľudia XXI. storočia, zvyknutí dostať všetko naraz, si dohodnú rande takmer v tej istej sekunde, snívajú o rýchlejšom prenesení komunikácie do bežného “živého” formátu.
Niekedy sa to dokonca stáva: na internete sa nám páči toľko ľudí, že si vopred naplánujeme niekoľko stretnutí, aby sme sa neskôr rozhodli pre “finalistu”.
Zdá sa, že s rozšíreným výberom máme väčšiu šancu nájsť toho či onoho človeka, ale výskumy v oblasti sociálnej psychológie s tým nesúhlasia. Experiment, ktorý v roku 2000 uskutočnili stanfordskí psychológovia Mark Lepper a Sheena Iyengar, ukázal, že pri výbere z 24 možností džemu boli ľudia menej spokojní so svojím rozhodnutím ako tí, ktorí si museli vybrať len zo šiestich pohárov.
Následný výskum potvrdil: čím väčšia je rozmanitosť, tým nižšia je spokojnosť zákazníkov.
Prečo je to tak? Je to spôsobené “paralýzou výberu”, fenoménom, pri ktorom nás príliš veľa možností akoby paralyzuje. Začneme porovnávať možnosti a neustále sa pýtame, či sme si vybrali tú najlepšiu.
Hoci štúdie o “paralýze výberu” vychádzali z pohárov s džemom, rovnaký mechanizmus funguje aj pri výbere partnera. Pri neobmedzených možnostiach sa strácame vo vlastných potrebách.

SPOTREBITEĽSKÉ NÁVYKY

Nemožno opomenúť ani ďalšiu črtu modernej spoločnosti – konzumný spôsob života. Nový model telefónu okamžite zatieni ten starý, hoci ten starý má len rok. Nové filmy a seriály vychádzajú po stovkách a nedávajú divákovi ani sekundu oddychu.
Každý predmet alebo služba poskytovaná človeku má automatický mechanizmus dlhovekosti, ktorý nás núti držať krok s dobou, obnovovať všetko okolo seba a každý deň kupovať niečo novšie v nádeji, že to bude určite lepšie.
To isté sa stalo aj s romantickými vzťahmi. V dnešnom svete nepodvádzame preto, že by sme sa v manželstve alebo vo vzťahu cítili nešťastní – podvádzame preto, že by sme mohli byť šťastnejší. Každá nová osoba sa môže zdať ako závan čerstvého vzduchu, ale časom sa aj ona stane obyčajnou – a my naďalej hľadáme práve ten “ideál” a väčšie šťastie.
Ako sa však môžeme vyhnúť tomuto neustálemu “zlepšovaniu”, ktoré môže zničiť naše vzťahy? Možno najlepším spôsobom by bolo naučiť sa vážiť si to, čo už máme, existovať “tu a teraz”, rozvíjať vedomie a všímať si všetky dobré veci, ktoré pre nás naši blízki robia. A, samozrejme, vyhýbať sa situáciám, v ktorých nás voľby môžu paralyzovať – či už ide o možného partnera v online aplikácii, alebo len o štrnástu nádobu džemu.