Lekár, ktorý reže pravdu-veď, je možno profesionál vo svojej práci, ale je to dobrý lekár v širšom zmysle slova? To vôbec nie je fakt…
Deontológia v medicíne je veľmi dôležitý pojem. Je to časť lekárskej etiky, ktorá zahŕňa pravidlá správania lekárov a iných zdravotníckych pracovníkov zamerané na zvýšenie účinnosti liečby. Jednoducho povedané, vedci už dávno pochopili, že podpora a starostlivosť pomáhajú aj v ťažkých prípadoch, zatiaľ čo prísnosť a ľahostajnosť môžu zhoršiť stav pacienta.
Pravdepodobne ste to sami mnohokrát pocítili: keď ste chorí aj na obyčajné prechladnutie, chcete, aby vás niekto podporil a povedal vám, že všetko bude v poriadku. A čo už hovoriť o ľuďoch, ktorí sú chorí už roky alebo celý život – tí sú veľmi vystrašení: nevedia, kedy sa budú cítiť lepšie, či sa vôbec uzdravia. A je na lekárovi, aby im pomohol vyrovnať sa s ich obavami.
„Závažné ochorenie je záležitosťou nielen fyzického, ale aj emocionálneho utrpenia. Správanie lekárov vrátane ich verbálnej a neverbálnej komunikácie môže tento zážitok ešte zhoršiť.“
Výskumníci z Texaskej univerzity
Pri takomto prístupe je jasné, že odborník musí svoje slová brať doslova pod drobnohľad, pretože jednou vetou môže vzbudiť aj zabiť nádej. Zároveň existujú lekári, ktorí radšej doslova sekajú z pleca, pretože veria, že je lepšia horká pravda ako sladké klamstvá.
Výskumníci urobili rozhovory s lekármi a vytvorili zoznam fráz, ktoré profesionál podľa ich názoru nikdy nepovie. Tu sú:
- „Viac už nemôžeme urobiť.“
- „On/ona sa už nezlepší.“
- „Pomaly zomierate, tento proces sa nedá zastaviť.“
- „Chcete, aby všetka zodpovednosť padla na nás?“
- „Neviem, prečo ste tak dlho čakali, mali ste prísť skôr.“
- „Čo na vašu diagnózu povedali ostatní lekári?“
- „Teraz sa tým nezaoberajme.“
- „Máš šťastie, že je to len druhé štádium.“
- „Chemoterapia nezabrala, bolo to všetko zbytočné.“
- „Čaká vás dlhý boj o život, ktorý bude ťažké vyhrať“.
Na prvý pohľad sú niektoré vety celkom obyčajné, dokonca pozitívne. No naozaj, prečo by ste si mali vopred trieť nervy kvôli niečomu, čo ešte neprišlo. Ale pacient, ktorý je už v strese, chce vedieť o všetkom tu a teraz. A môže mať pocit, že sa oňho niekto otiera.
„Ak máte pacienta s vážnym ochorením, nerobte unáhlené závery,“ radia výskumníci lekárom. – Snažte sa ho podporiť, povedzte mu, že to spolu zvládnete. Spýtajte sa, aké otázky má na vás, a pokúste sa na ne odpovedať.