Kedy ste naposledy zažili informačný hlad? Ak necestujete do častí sveta, kam civilizácia ešte nedosiahla, alebo nechodíte kempovať, pravdepodobne ste už zabudli, aké to je. Ale takmer určite poznáte pocit informačného preťaženia. Tento stav je spojený s nervovým vyčerpaním, zníženou výkonnosťou a kreativitou. Našťastie sa prívalu informácií môžete ubrániť.
“Sme nútení myslieť na všetko naraz, a to nám nedovoľuje venovať náležitú pozornosť tomu, čo je skutočne dôležité.” Tento citát z časopisu The Observer celkom presne vystihuje stav vecí v roku 2019, ale pochádza z polovice 19. storočia, z obdobia, keď sa informácie stali zrazu široko dostupnými. S príchodom telegrafu začala rýchlosť šírenia informácií prvýkrát v histórii prevyšovať rýchlosť rozhodovania.
Spočiatku sa z toho všetci veľmi tešili, ale časom sa neustály režim “zapnutých” informácií stal vážnym stresorom. Mnohí ľudia začali pociťovať dovtedy neznáme ochorenie nazývané neurasténia gravis. Neurológ George Miller Beard ju opísal ako “preťaženie nervových obvodov”. Neustála komunikácia v reálnom čase spôsobila, že svet bol príliš zložitý a dialo sa to príliš rýchlo. A jediný recept, ktorý môže pomôcť, je zjednodušenie.
Technologický pokrok zásadne zmenil spôsob našej práce. Dnešná schopnosť vytvárať informácie je pre ľudí 19. storočia nepredstaviteľná. Do roku 2020 bude mať svetová digitálna informácia približne 40 zettabajtov – 40 biliónov gigabajtov. Každý z nás denne spotrebuje približne 34 gigabajtov informácií – to je ako keby sme denne prehltli 100 000 slov. Nadbytok informácií vedie ku kognitívnemu preťaženiu a zhoršuje schopnosť sústrediť sa na prácu a tvorivo myslieť.
Dobrou správou však je, že niekoľko jednoduchých krokov vám môže pomôcť odolávať prívalu informácií práve teraz a dnes.
1. Stanovte si priority a buďte neúnavní
Musíte začať tým, že si urobíte kompletný audit toho, čo je potrebné urobiť zajtra. Vytvorte si zoznam úloh a zdôraznite tie najdôležitejšie. Úlohy, ktoré ste ešte neodškrtli, sú dobrým začiatkom: ak môžete, jednoducho ich zo zoznamu vyškrtnite.
Ďalším krokom je nemilosrdne vyškrtnúť všetky informácie, ktoré sú nepodstatné alebo zasahujú do dôležitých úloh. Ak počas práce na nich máte pocit, že vás to vťahuje do víru informácií a chystáte sa utopiť, vráťte sa k zoznamu priorít.
2. Vytvorte si “architektúru podľa vlastného výberu”
Riadiť sa nie je jednoduché: ako odolať pokušeniu odpútať pozornosť od nudnej správy a prečítať si správu, ktorá práve prišla? Pomôcť vám môže architektúra voľby, jednoducho povedané – obmedzenia. Keď napríklad pracujete na zložitej a dôležitej úlohe, môžete si na pár hodín vypnúť oznámenia na telefóne alebo zavrieť okno messengera na počítači. Po uplynutí tohto času môžete skontrolovať doručenú poštu a odpovedať na všetky správy. Nielenže tým ušetríte čas, ale aj znížite stres. Keď sa potrebujem sústrediť na tvorivú úlohu, používam režim “offline”. Takto dám kolegom vedieť, že som fyzicky v kancelárii, ale som zaneprázdnený niečím dôležitým.
3. Dajte si povolenie nudiť sa
Kľúčom k úspechu je zámerne si dovoliť nudiť sa. Keď vaša pozornosť nie je zameraná na zoznam úloh, rastúce reťazce e-mailov alebo správy, v mozgu sa rodia čerstvé asociácie a nové vzorce. Ak sa vám v hlave už dlho neobjavili geniálne myšlienky, je to pravdepodobne preto, že nedovolíte svojej mysli blúdiť.
Nabudúce, keď budete v autoservise alebo letiskovej hale, odložte smartfón a nechajte sa nudiť. Uvidíte: váš mozog vás poteší nenudiacou myšlienkou. Veď ako povedal Pascal, “všetky problémy ľudstva sú spôsobené neschopnosťou človeka pokojne sedieť v jednej miestnosti”.