Po zmene pracoviska som si všimol, že mladí ľudia ostávajú v spoločnosti do ktorej som nastúpil dlho. Na kolegoch okolo mňa badať určitú… hmm… spokojnosť. To ma priviedlo k myšlienke: Odhliadnúc od platu, čo všetko nám môže dať najavo, že zamestnávateľovi na nás záleží? Inak povedané: „Ako dokážu relatívne malé náklady, ako ovocie a skvelá káva ovplyvniť so spokojnosť na pracovisku?“

Reciprocita

Keď niečo dostaneme, máme chuť sa nejako odplatiť. Možno to pozorovať od udalostí ako keď nám niekto vynadá a máme chuť mu vynadať tiež, ale ak dostaneme darček, chceme ho vrátiť (škoda, že reciprocita funguje aj v politike). O tom, či sa chceme odplatiť dobrým, alebo zlým rozhoduje jednoducho náš pocit, či je to čo sme dostali láskavé, alebo nepriateľské. Konkrétne o tom rozhodujú dve veci. Aké malo to, čo pre nás niekto spravil výsledky a s akým úmyslom to robil. Avšak napriek tomu že niečo získame, ešte to v nás nemusí vyvolať to, že sa chceme revanšovať. Ak dostaneme kávovar, lebo zamestnávateľ vie, že zamestnanci kávu potrebujú, je to fajn. Ak ale dostaneme do kuchynky ten skvelý pressostroj, ktorý určite stál najmenej milón, je to viac ako má priemer.

Pocity z poskytnutej „nadštandardnej“ starostlivosti zamestnávateľa sú, že firme na nás záleží, že si cení robotu, ktorú robíme a chce nám pripraviť príjemné prostredie. Ak takto vnímame zamestnávateľa, chceme sa teda podľa teórie reciprocity odplatiť dobrým – napríklad dobrým výkonom. A oproti tomu hrá aj fakt, že čím menej cítime, že si zamestnávateľ cení našu prácu, tým viac peňazí chceme vidieť na výplatnej páske.

Ale poďme konkrétne k názvu článku.

Káva

Štúdia MIT nám potvrdzuje to, čo sme všetci tušili. Káva zvyšuje produktivitu. Wow, aké nečakané! Ale skúsme sa pozrieť čo všetko môže zmeniť šálka kávy, alebo prestávka na kávu. Tím digitálnej agentúry Cyber-Duck sa podrobil experimentu, v ktorom týždeň nepili kávu a potom ju týždeň pili ako obyčajne. Porovnajme teda rozdiely v týchto dvoch týždňoch celého teamu. Produktivita stúpla o 19%. Motivácia teamu o 18%. Nálada o 15%. Sústredenosť o 6 a celkový výkon o 16%. Počas týždňa bez kávy stúpla úroveň úzkosti o 27%. To sú čísla, ktoré nám dávajú najavo, že káva naozaj mení výkonnosť a spokojnosť na pracovisku. A ktorý zamestnávateľ by toto nechcel.

Ovocie

Niekde som počul, že by sme mali jesť ovocie kvôli zdraviu. A ľudia na PNke nepracujú… Ale okrem známych vitamínov a pocitu zdravia ovocie, ktoré by vám zamestnávateľ zabezpečil, zvyšuje subjektívne vnímanie kvality života na pracovisku, znižuje množstvo nezdravých pochúťok, ktoré by sme inak jedli, a samozrejme ovocie zdarma prispelo k pocitu, že ich zamestnávateľovi na nich záleží. Táto komerčná štúdia tvrdí, že ovocie zdarma na pracovisku dokáže zdvihnúť produktivitu až o 10 percent.

Okrem toho, že nefinančné benefity ako skvelá káva, ovocie, masáže, fitness, teambuildingy, (a skutočne nefinančné benefity ako), flexibilný pracovný čas a uznanie zvýšia produktivitu, zníži sa vďaka nim aj nočná mora zamestnávateľov – fluktuácia (čiže keď im vyučení experti odchádzajú za lepšími podmienkami). Zaučenie nového zamestnanca môže trvať aj niekoľko mesiacov podľa náročnosti projektu. A to sú mesiace, ktoré by spokojní zamestnanci vďačne makali a vytvárali kvalitné produkty.

Pri hrabaní sa v článkoch o tom koľko stojí výmena zamestnanca som sa dopracoval k najoptimistickejšiemu číslu 30% jeho ročného platu. Ideálna fluktuácia zamesnancov je pod 10%. A napriek tomu, že nepoznám presné počty malých a veľkých firiem dúfam, že sa rozhodnú aspoň skúsiť si spočítať či tá káva a ovocie im nakoniec neušetria a nepomôžu vytvoriť spokojnosť na pracovisku.