Naše “ja” sa skladá z mnohých subosobností – vnútorných častí našej individuality, o ktorých môžeme (ne)vedieť. Akákoľvek z týchto subosobností nemôže prejaviť sama seba, pretože nenájde vhodnú spoločenskú rolu, potom s veľkou pravdepodobnosťou sa unavíme a rýchlejšie vyhoríme. Ako rozpoznať, ktoré “ja” trpia? A ako im pomôcť? Odpovede na tieto otázky poskytuje Leonid Krol v knihe “Život bez vyhorenia: Ako udržať emocionálnu stabilitu a postarať sa o seba” ( “Alpina Publisher”, 2023).
Subosobnosti a sociálne role
Termín “subosobnosť” sa široko používa v psychoterapii, ako je psychosyntéza, ktorú zaviedol taliansky psychoterapeut Roberto Assagioli. Môžeme si všimnúť prejavy našich subosobností, keď vedieme vnútorný dialóg, diskutujeme sami so sebou, niekedy aj nahlas; keď sa v situáciách dôležitých rozhodnutí zrazu rozdelíme, napríklad na “Alenušku” (varuje, aby sme nepili z kozieho chvosta) a “Ivanušku” (trvá na tom, že bude piť z chvosta, pretože má neznesiteľnú smäd).
Všeobecne mám rád porovnávanie subosôb s postavami rozprávok, ktoré žijú v nás súčasne. Ak žijeme so všetkými svojimi subosobnosťami, každá z našich subosobností sa môže zúčastniť našich životov a vyjadriť sa v jednej alebo viacerých sociálnych rolách. Role umožňujú subosobnostiam ukázať sa, vyjsť von a prejaviť sa.
Je dôležité rozlišovať medzi subosobnosťami a sociálnymi rolami.
Subosobnosti sú “časti nás”, “rôzni sme”, ktoré existujú v nás aj keď sme sami. Niektoré z nich môžeme “nechať nepoznané”, iné môžeme milovať a často ich používať. Sociálne role, opakujem, sú prejavy subosobností v vonkajšom živote s ostatnými ľuďmi.
Napríklad Dmitrij má subosobnosť, ktorú možno nazvať “kúzelník”. Táto subosobnosť miluje všetko zábavné, nezvyčajné a úžasné. “Kúzelník” Dmitrij vie zahrávať, prekvapovať a tešiť ľudí. Táto subosobnosť sa prejavuje v sociálnej roli “nedeľného otca”, keď Dmitrij vedie deti na prechádzky a tam vymýšľa zaujímavé hry a úlohy, a v sociálnej roli “duše spoločnosti”: keď Dmitrij príde na návštevu k svojim priateľom, atmosféra sa okamžite oživuje. (Samozrejme, Dmitrij má aj iné subosobnosti a nemusí sa správať s deťmi a priateľmi len takto. Napríklad v roli otca môže vystupovať aj jeho subosobnosť “charizmatický vodca”, ktorého počúvajú od prvého slova.)
Riziko vyhorenia sa zvyšuje, keď nejaká subličnosť nenájde vhodnú rolu pre seba.
Napríklad, Dmitrij sa zamestnáva na prácu s prísnymi pravidlami a nadriadenými, kde nemá možnosť aspoň občas pobaviť alebo prekvapiť okolo seba. Od neho sa požaduje presné plnenie funkcií a všetko, čo vychádza z týchto rámcov, sa považuje za porušenie. Dmitrij môže využiť svoje iné subličnosti, ale “kúzelníkovi” bude musieť nájsť svoje role mimo pracovného času.
V podstate je to úplne prijateľné. Avšak subličnosť “kúzelníka” je pre Dmitrija dôležitá a bude hľadať príležitosti na prejavenie sa nielen v úlohe otca a priateľa. Preto ak sa jeho prejavy na práci úplne neprijímajú, atmosféra v tíme je vždy formálna a nezaujatá, Dmitrij sa bude horieť rýchlejšie. Je oveľa lepšie, ak by vzťahy v tíme umožnili Dmitrijovi aspoň raz za hodinu vymeniť si s kolegami pár vtipov – od toho bude pracovať nie horšie, ale lepšie.
AK ĽUDIA VYHOREVAJÚ Z DÔVODU NESÚLADU PODOBNOSTÍ ROLÍ
Uvažujme o dvoch konkrétnych príkladoch toho, ako ľudia vyhorevajú z dôvodu konfliktu podobností a rolí a uvažujme, čo s tým môžeme urobiť.
- Dievčatko a mama
Lena pracuje v kancelárii spoločnosti, ktorá kombinuje mnoho druhov činností: reklamná agentúra, vydavateľstvo, organizátor konferencií. Lena sama vykonáva celý rad rôznych úloh. Jej rozvrh zahŕňa neustálu komunikáciu s kolegami, klientmi a partnermi spoločnosti. Všeobecne platí, že Lena sa dobre zvláda. Ona je považovaná za “dobrú vílu” agentúry, pretože v nej pracuje viac ako desať rokov od jej založenia. Krehká a ľahká, úsmevná, Lena nájde spoločný jazyk s kýmkoľvek. Nemá samostatnú kanceláriu, jej pracovné miesto je umiestnené tak, aby si s ňou mohol ktokoľvek kedykoľvek prísť pokecať, položiť otázky, zadávať úlohy, niečo rozoberať. Všetci si na to zvykli – vrátane samotnej Leny.
Ale keď Lena príde domov, padne bez sily. Často ju bolí hlava. Leny nezostáva žiadna energia na obľúbené záujmy. Odmietne sa presťahovať k svojmu stálemu partnerovi, hoci jej často navrhuje, aby sa vzali, a bojí sa myšlienky na deti. Dospeli sme k záveru, že Lena sa unavuje od ľudí. Vyhorí.
Druhá sub-identita Leny je “všeobecná mama”. Lena je citlivý a emocionálne zrelý človek, ktorému sa páči starať sa o iných, vidieť cudzie túžby a potreby a nájsť medzi nimi rovnováhu. Táto sub-identita hrá hlavnú sociálnu úlohu v jej práci.
Lena nesie veľkú zodpovednosť, najmä emocionálnu: spája ľudí v tíme, predchádza konfliktom a nedorozumeniam, efektivita interakcie medzi rôznymi oddeleniami závisí od jej sprostredkovania. Lena si nemôže na minútu oddýchnuť.
Výsledkom je, že sub-identity “dievčatka” a “mamy” nehrajú tie sociálne úlohy, v ktorých by sa mohli plne prejaviť, ale tie, ktoré sú pohodlné pre okolie.
“Dievčatko” nemôže byť neustále rozmaznávané, zatiaľ čo “mama” nemôže vyzerať príliš dospelá a unavená. Táto dvojznačnosť Leninej úlohy v práci vysvetľuje vyhorenie: “musíš byť milá a ľahká pre všetkých – a pritom byť všeobecnou oporou”.
Poznamenajte si: nikto nie je v tomto zložitom postavení vinný. Lena si sama vzala na seba tieto role a kolektív sa ochotne súhlasil, aby ich kombinovala. Páči sa jej to a to: byť obľúbenou, dostávať komplimenty, cítiť sa mladá a plná energie na komunikáciu; a byť nenahraditeľná, človekom, na ktorom všetko závisí.
Dôvodom pre toto správanie je, že Lena sa veľmi bojí samoty. Pracovný kolektív sa stal jej druhým domovom, v ktorom je zároveň “dcérou” a “mamou”. Preto sa veľmi preťažuje, veľmi sa unavuje, nemá silu na žiadny iný život okrem práce. Preto ani nemá túžbu vytvoriť vlastnú rodinu: nevedomky cíti, že už má jednu rodinu a starostí má dosť.
Rozkonfliktovanosť rôznych podoby seba a rolí môže mať hlboké príčiny v minulosti. Avšak naším cieľom bolo porozumieť tomu, čo sa deje teraz a tu, a preto nie je vždy nutné obracať sa k minulosti. S Lenou sme pracovali na jej súčasných problémoch, ktorých riešenie bolo na hranici externých a interných faktorov vyhorenia. Tu sú niektoré kroky, ktoré sme podnikli.
Uvedomenie si vlastných strachov
Lena si uvedomila, že sa bojí samoty a odmietnutia a podvedome si myslí, že musí byť nenahraditeľná. Preto sa bála hovoriť s kolegami o nadčasových hodinách a pracovných podmienkach: pretože by boli sklamaní, ak by zistili, že nie je len “Lena-slnečnica”.
Keď sa napokon rozhodla, jej kolegovia (pre ňu neočakávane) sa navzájom ponúkali s inými, menej vyčerpávajúcimi formátmi vzťahov. Zistilo sa, že si už dlho všimli, že sa Lena necíti dobre, a boli znepokojení. Po rozhovore s vedúcim jej bol pridelený samostatný kabinet. Nové pracovné pokyny, ktoré sa týkajú Leniných povinností, boli oznámené zamestnancom, aby bolo ľahšie pochopiť, kde sú hranice, za ktorými končia.
Nemiešajte si role
Rôzne podoby osobnosti si vyžadujú rôzne úlohy – teda rôzne správanie, rôzne prejavy navonok. Ak ste “malá dievčina”, môžete byť náladová a extravagatná. Ak ste však “mama”, nemusíte sa celý čas usmievať a letieť okolo, stačí sa len starať (vrátane starostlivosti o seba).
Navrhol som Lene, aby častejšie uvedomovala, ktorá zo svojich podosôbnosti je práve “na scéne”. Napríklad sa Lenke páčia momenty, keď pije kávu s kolegami, žartuje a medzičasom rieši nejaké problémy. Vtedy je ona “malá”, môže koketovať, pochváliť sa kabelkou, rozprávať vtipy. Väčšinu pracovného dňa je však Lena “mamou”. To znamená, že môže nechať dvere kancelárie otvorené – pre starostlivosť o kolektív, alebo ich môže aj zatvoriť, ak sa chce sústrediť na prácu.
2.Stratený, nahnevaný, usilovný
Konštantín sa narodil v malom baniarskom meste s vysokou kriminalitou. Vyrastal v polokriminálnom prostredí a zvykol si riešiť všetko silou. Jeho otec zomrel, keď bol Kostja ešte teenager a matka sa spoliehala na svojho najstaršieho syna ako na dospelého pomocníka (v rodine vyrastali ďalšie dve mladšie sestry).
V detstve Kostja často pociťoval zodpovednosť za rodinu, ale aj neistotu, bezmocnosť a strach. Po službe v armáde si Kostja našiel prácu v supermarkete a z nízkej pozície sa dostal na vyššiu. Teraz má Kostja tridsaťdva rokov a pre ďalší kariérny postup potrebuje získať vysokoškolské vzdelanie. Kostjovi sa učiť ťažko, cíti sa cudzím medzi “týmito chytrákmi”, pociťuje stratenosť, nahnevanosť a chce všetko “poslať k čertu”.
Kostovi sa nachádza niekoľko subosôb, medzi ktorými sú: “roztržitý”, “zlý a agresívny, schopný za seba postaviť”, “snaživý”. V stresovej situácii sa aktívujú prvé dve. Kostya sa cíti slabý a neistý, ale nemôže požiadať o pomoc, pretože nemá takúto skúsenosť. V detstve nemal koho požiadať a musel sa vyrovnať sám. Priamočiara agresia Kosty mu už nepomôže, pretože otázky na úrovni, na ktorej dorástol, sa nevyriešia pästami (ako na dvore alebo v armáde).
V Kostyho živote sa teraz nachádza sociálna úloha len pre tretiu subosobnosť “snaživého”.
Ide o sociálnu úlohu perspektívneho, nádejného, rastúceho pracovníka-karieristu, pripraveného na úspešné učenie sa. Ale keďže prvé dve subosobnosti sú nútené sedieť bez práce a sociálna úloha je veľmi ťažká (učiť sa Kostyho nie je ľahké, nie je taký úspešný, ako by chcel), unavuje sa a vyhoreva.
Vidíme konflikt medzi rolami a subosobnosťami Kostyho. Jeho agresívna subosobnosť mu umožnila prebiť sa, ale teraz pre ňu nie sú k dispozícii žiadne role. To sa deje preto, lebo Kostya nevie konštruktívne transformovať svoju agresiu: môže ju buď premeniť na priamu reakciu (úder, nadávanie), alebo ju úplne potlačiť. Biť sa a nadávať v jeho novej prostredí už nie je prijateľné, preto Kostya nevyužíva svoju agresiu a nemôže z nej získať energiu potrebnú pre rozvoj.
To isté platí aj pre subosobnosť “roztržitého teenagera”: nemôže nájsť vhodnú sociálnu rolu pre seba. Keď rástol, slabosť mu mohla veľa stáť a musel ju skrývať. Kostya nemá skúsenosti s konštruktívnou slabosťou, keď človek hľadá a nachádza pomoc u iných ľudí.
Východiskom pre Kostu je naučiť sa hľadať úlohy pre svoje subosobnosti.
Prosiť o pomoc a podporu
Teraz sa Kostya učí. V týchto podmienkach môže bez problémov nahlas povedať, že niečo nerozumie, ísť k učiteľovi a požiadať o viac pozornosti. Tiež sa nestane nič strašné, ak bude občas požiadať svojich spolužiakov o malé vysvetlenia počas seminára. Viac komunikácie znamená menej samostatnosti. “Zabudnutá” subosobnosť nájde pre seba spoločenskú úlohu “hľadajúceho žiaka” a táto úloha sa páči okolí, pretože predpokladá odozvu úlohou “múdreho radcu”. Povedzte mi, kto by sa nechcel stať na pol minúty učiteľom, vysvetľujúc nepochopené slovo alebo logickú súvislosť.
Naučiť sa transformovať energiu agresie bez toho, aby sa prejavila v priamych reakciách
Jednoducho povedané, ak sa rozhneváte, nebijte, ale ani nedusíte tú túžbu niekoho udrieť, ale robte niečo tretie. Čo bude Konstantin robiť v momentoch, kedy predtým potreboval niekoho zbúchať, ale teraz musí potlačiť svoje emócie? Kosta musí nájsť svoju úlohu pre svoju “agresívnu” subosobnosť, ktorá je charakteristická práve pre neho. Existuje veľa spôsobov, ako civilizovane vyjadriť agresiu. U rôznych ľudí sú rôzne. Napríklad ironizovať, hovoriť tichšie a jasnejšie, zvierajúť päste v kapsách alebo premýšľať o víťaznej kombinácii, aby ste sa dostali na vrchol.
AK SPOTREBOVAŤ SVOJE SUBJEDNOTY A ROLE
Ak chcete lepšie porozumieť vašim subjednotám a tomu, či sú všetky sociálne roly v vašom živote zahrnuté, navrhujem vám vykonať cvičenie „Všetkým mojim ja – podľa rolí!“
Predstavte si, že sa chystáte vyskúšať si rôzne roly v novej hollywoodskej blockbustere „Popoluška“. Zahráte si Popolušku, nevlastnú matku, krstnú vílu, obe nevlastné dcéry a prince. (Ak chcete, môžete si zahrať aj oca Popolušky a krysu kočiša.)
Vezmite si čistý list papiera a napíšte naň všetky tieto role do zoznamu. K každej role napíšte dvojbodku a zapíšte 4-5 vlastností, ktoré budete demonštrovať v každej z postáv. Z môjho skúsenosti sú postavy u každého veľmi rôzne. Napríklad:
- „Popoluška: skromná, usilovná, očarujúca, úsmevná“.
- „Popoluška: živá, úprimná, vášnivá, plná energie“.
- „Popoluška: talentovaná, rozhodná, rýchla, vďačná“.
Prvá Popoluška vznikla u klienta, ktorý veľmi chce byť dobrý. Hneď si všimneme jednu z jeho subjednôt – tú, ktorá veľmi čistí a čaká na odmenu z neba: tajné pozvanie na kráľovský bál.
Druhá Popoluška – subjednotou inej klientky, ktorá si cení svoje emócie, chce konať spontánne a má pocit, že to jej pomôže dosiahnuť úspech (ale bohužiaľ, táto jej subjednota zatiaľ nie je dostatočne prejavovaná).
Tretia Popoluška je najzaujímavejšia: je to Popoluška-slúžka, múdra a bystrá, Figaro v sukni, ktorá nečaká na milosť od víly, ale dosahuje svoje ciele a chytá šťastie za chvost. Jednou z dôležitých vlastností takejto Popolušky je vďačnosť: v každej rozprávke by mal hrdina vedieť povedať vďaka tým silám, ktoré mu pomohli. Táto Popoluška-pracovníčka patrí žene, ktorá v pätdesiatke zmenila štyri krajiny, vlastní veľkú kozmetickú firmu a je vdaná za muža, ktorý je oveľa mladší ako ona.
Princovia sú veľmi odlišní (najmä keď o ňom vieme len málo z rozprávky):
- “Princ: hanblivý, inteligentný, starostlivý, dôvtipný.” (Žena z IT spoločnosti s rozvinutou empatiou a zmyslom pre humor. Táto jej podriadená identita je veľmi požadovaná jej kolegami.)
- “Princ: rozmýšľavý, hľadajúci dokonalosť, filozof, chladný, odťahujúci sa.” (Veľmi mladý muž – syn mocného otca, ktorý sa snaží urobiť za neho dôležitý životný výber. Táto identita mu umožňuje uniknúť pred otcom a zachovať si sám seba.)
- “Princ: veselý, ľahkovážny, nestály, hazardný.” (Takéhoto princa popisuje sedemdesiatročný vedec, ktorý sa občas chce stať chlapcom na plese.)
Takže ste zhrnuli vlastnosti všetkých postáv. Nezabudnite na kroky macešiných dcér: vedľajšie postavy často bývajú veľmi výrazné. Môžete povedať, že máte pred sebou približné, podmienené opisy vašich podriadených identít. Nie je dôležité, či ich bude päť alebo desať: tu neexistuje a ani by nemala byť nejaká konečná pravda. Kreslíme mapu s ľubovoľnou úrovňou detailovania. Význam spočíva v tom, aby sme sa pozreli dovnútra. Premýšľanie o 3 až 5 postavách môže veľa priniesť.
Nie je možné presne povedať, aké sú naše podriadené identity v skutočnosti. Ich povaha je taká, že sú viditeľné iba nepriamo. Obvykle sa naše podriadené identity skrývajú za maskami našich sociálnych rolí a málokedy ich zaznamenávame priamo, najmä pre tie, pre ktoré sa role nenašli. Ale ak sa analyzujú postavy akéhokoľvek rozprávania, knihy alebo filmu opísaným spôsobom, získané “castingy” budú pomerne dobre opisovať vaše podriadené identity.
Rozprávka je systém, v ktorom sú rôzni hrdinovia a to, akí sú, závisí od vašej sady subosôb.
Rozprávka vám pomôže lepšie ich vidieť pomocou herného popisu postáv a potom sa pozrieť, ako sa tieto subosoby vzťahujú k vášmu vlastnému životu, či máte možnosť byť “pýchavým princem”. Ak sa niekto nadchne týmto procesom a nájde veľa subosôb, bude to len úplnejšie popísanie rôznych strán jeho “ja”. Môžete použiť nielen “Popolušku”, ale aj “Harryho Pottera”, mytológiu starovekého Grécka, obľúbený seriál. Ale je dôležité, aby postavy boli rôzne: hlavné a vedľajšie, hrdinovia a zlodeji, nie len tie, ktoré sa vám páčia.
Pri pohľade na jednotlivé postavy sa zamyslite, či majú miesto vo vašom živote. Kde a ako môžete byť mocnou macochou, ktorá chce všetkým vnútiť dobro (alebo márnivou macochou, ktorá nemá rada všetko okrem peňazí)? Nesúďte postavy. Jednoducho sa spýtajte sami seba: Sú v mojom živote vhodné úlohy pre každú z mojich vedľajších postáv? A ak nie, kde by sa tieto roly mohli nachádzať? Čo môžem zmeniť, aby som dal hlas tým postavám, ktoré sú teraz nútené mlčať? Rozprávka sa pre nás stáva jedným z možných modelov, ktorý nám pomôže “pochopiť” hlasy našich podosobností a porozumieť tomu, ako sa môžu prejavovať navonok.
Navrhované cvičenia zvyšujú emocionálne uvedomenie, umožňujú premýšľať o rôznych variantoch situácií, s ktorými ste sa v živote stretli, o rôznych spôsoboch reagovania na ťažkosti, o rôznych životných voľbách. Samotný proces ich vykonávania prispeje k pochopeniu, ako sa vyhnúť alebo znížiť vaše individuálne vyhorenie.