Predstavte si, že máte problémy so zrakom. Rozhodnete sa ísť za očným lekárom. Poviete mu svoje ťažkosti, pán doktor vás chvíľu počúva a po chvíľke vás preruší a radostne povie: „Mám pre vás jednoduché riešenie,“ a ponúkne vám svoje dioptrické okuliare. Vy si ich s údivom zoberiete e neviete presne, čo s nimi robiť. „Nech sa páči, vyskúšajte si ich, určite vám to pomôže.“ Tak si ich teda nasadíte, no všetko čo vidíte je len rozmazaný svet naokolo. „Prepáčte, ale ja nič nevidím, „poviete očnému lekárovi. „To nie je možné! Veď ja cez ne vidím všetko krásne zaostrené.“ A zoberie si okuliare späť s tým, aký ste nevďačný.
Čo poviete, vrátili by ste sa k tomuto lekárovi, alebo by ste ho niekomu odporučili? Myslím, že tu sa všetci zhodneme na jednoznačnej odpovedi.
Ako často aj my pri komunikácii ponúkame rady bez toho, aby sme sa venovali „diagnóze“ a skutočnému pochopeniu problému. Častokrát chrlíme „užitočnými“ radami bez toho, aby sme najskôr počúvali.
Človek je tvor spoločenský. Učíme sa komunikovať odmalička. Najskôr sú to prvé slovíčka, aby sme mohli komunikovať naše potreby. V škole sa učíme prezentovať a neskôr sa zameriavame na efektívnu komunikáciu. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, kde je počúvanie? Učili sme sa však niekedy počúvať?
Mnohé kurzy a knihy nám prinášajú techniky, ako správne komunikovať. Prestavte si však, že sa rozprávate so svojou priateľkou, ktorá vás počúva a vy zistíte, že pritom používa nejakú novú techniku, ktorú si priniesla z kurzu o komunikácii. Všetko padá. Máte pocity nedôvery, manipulácie a neúprimnosti.
Empatické počúvanie nie je však žiadna technika. Je to počúvanie s úprimným zámerom pochopiť druhého človeka. Nielen registrujete, spracúvate a radíte. Pri empatickom počúvaní používate nielen svoj sluch, ale čo je dôležitejšie zrak a najmä svoje srdce. Vnímate, tušíte, cítite. Namiesto projektovania vlastného života, namiesto rád a interpretácie nám empatické počúvanie odhaľuje realitu mysle a srdca. Počúvame, aby sme pochopili. Je to taktiež základom uskutočňovaniu vkladov na vkladov na emočné konto. Pretože nič, čo robíme, nie je vkladom, ak to za vklad nepokladá ten druhý.
Bystrý empatický poslucháč vie rýchlo pochopiť skryté pocity druhého. Vie prejaviť súhlas a porozumenie takým spôsobom, že sa ten druhý cíti v bezpečí a vrstvu po vrstve odkrýva svoje vnútro, v ktorom spolu nachádzajú daný problém.
Predstavte si, že máte problém v práci a tešíte sa domov, ako to vyrozprávate svojmu partnerovi. Skôr ako dopoviete prvú vetu, váš partner začne vyťahovať všetky svoje doterajšie životné skúsenosti a za päť minút vám ponúkne desať „najlepších“ riešení. A dokonca má pritom skvelý pocit z toho, ako ste sa super porozprávali a ako vám veľmi dobre pomohol. Ako by ste sa cítili? Bolo by to pochopenie? Alebo naopak, pocit prázdna, nepochopenia a sklamania?
Návyk 5 môžete trénovať hneď. Keď sa budete s kýmkoľvek v najbližšej dobe rozprávať, môžete nechať bokom vaše životné skúsenosti a úprimne sa snažiť pochopiť ho. Môžete vnímať, čo vám hovorí ich srdce. Vyžaduje si to tiež dávku trpezlivosti a rešpektu.
Snažiť sa pochopiť môžeme kedykoľvek, nielen vtedy, keď má vaša dcéra či syn problémy v škole, váš partner problémy v práci alebo čelíte ťažkostiam v manželstve. Buďte proaktívni, venujte ľuďom okolo seba čas, rozprávajte sa medzi štyrmi očami. Počúvajte ich, pochopte ich. Pozrite sa ich očami život a problémy, ktorým čelia. Budujte emočné konto. Chodievajte s partnerom na večeru alebo sa venujte niečomu, čo vás oboch teší. Počúvajte jeden druhého a snažte sa pochopiť. Pozerajte sa na svet očami toho druhého.
Odporúčaný program od Stephana Coveyho:
Konštruktívna kritika nie je pre rozvoj o nič menej cenná ako pochvala a uznanie. Lenže…
Často si zle vysvetľujeme skryté odkazy, ktoré nám posielajú ľudia okolo nás. Každý deň sa…
Ak máte aspoň jedného priateľa alebo kolegu, ktorý sa neustále chváli a snaží sa vás…
Závistlivé, vždy nespokojné, nedokážu sa z vás tešiť, snažia sa vás vo všetkom prekonať.... Toto…
Mnohí ľudia majú pravidelne problémy s ochranou svojich hraníc: sme zvyknutí komunikovať pokojne a snažíme…
Superinteligenti často zlyhávajú vo veciach, ktoré sú pre ľudí s priemernou inteligenciou ľahké. Otestujeme to?…