Toxická osoba v blízkom okolí – medzi príbuznými, priateľmi alebo partnermi – je vážnou hrozbou pre naše psychické zdravie. Avšak rovnako vážna je aj situácia, keď “toxikom” je vaším nadriadeným: minimálne nebudete môcť napredovať ako odborník, maximálne získate nové komplexy, obavy a dokonca aj traumatické zážitky. Ako spoznať, že pracujete s takýmto človekom? A čo v takom prípade robiť?
1.PORUŠOVANIE HRÁNÍC
V tomto prípade vedúci môže:
- vnikať do vášho priestoru, používať vaše veci,
- ignorovať vaše názory v otázkach, ktoré sa k vám vzťahujú,
- priamo alebo nepriamo urážať vás a vašich blízkych,
- rozprávať s vami o osobných otázkach a témach, ktoré nie sú súčasťou hlavného kontextu komunikácie,
- dávať nevyžiadané hodnotenia a rady,
- používať vaše osobné informácie.
Ako na to reagovať
Je potrebné vedieť, čo je pre vás normálne a čo nie. Chápať, ako to vyjadriť a vedieť sa vyjadriť v súlade s kontextom komunikácie s vedúcim, ak vznikne konflikt a nepochopenie. Na to je potrebné používať “ja-správy” a také frázy ako: “Ja (ne) mám rád/a …”, “Pre mňa je (ne)prijateľné…”, “Ja by som (ne) chcel/a…”, “Žiadam…”.
2.BULLYING
Takýto vedúci môže brániť podriadenému zvládať úlohy. Skrývať informácie, aby znížil jeho efektivitu, neustále kritizovať, aby zvýšil úroveň stresu. Vstupovať do práce. A tiež manipulovať a dokonca sa otvorene posmievať.
Ako na to reagovať Dôležité je, po prvé, vedieť rozpoznať mobbing a po druhé, chápať, že takéto správanie nie je normálne. Ak je to možné, diskutujte o situácii s vedúcim a používajte profesionálny jazyk: uvádzať dôvody, argumenty, hovoriť o tom, v akých podmienkach by ste mohli najlepšie prejaviť svoj potenciál a ktoré vás naopak znižujú efektivitu.
Je možné kontaktovať oddelenie personálneho oddelenia a overiť si politiku spoločnosti v súvislosti s nevhodným správaním a šikanou. Ak už uvažujete o zmene práce, môžete sa ako posledná nádej pokúsiť oznámiť nadriadenému vedeniu o šikane.
3.EMOCIONÁLNA NEDISCIPLINOVANOSŤ
V takejto situácii je pre vedúceho ťažké kontrolovať svoje emócie, ktoré zvyčajne spôsobujú nepohodlie okolo seba. Hnev, zlost, strach. Vedúci môže tiež pociťovať stres a prenášať ho na podriadených napríklad tým, že:
- prehnane zveličuje problémy a robí z nich veľký problém,
- vidí všetko čiernobielo a častejšie sa sústredí na problémy, nie na riešenia,
- hľadá úskočie, podvod a snaží sa odkrývať to u ostatných,
- zostáva viac výbušný, podráždený, urazený a nespokojný.
Ako na to reagovať
Môžete sa pokúsiť sústrediť na pozitívne stránky práce a informovať o nich vedúceho, zdôrazňujúc rôzne aspekty situácie. Nie je ľahké nedostať sa do jeho emócií – vedúci zastáva vyššiu pozíciu a môže ich vyjadrovať extrémne intenzívne – ale stojí za to sa pokúsiť. Po rozhovore s ním si určite skontrolujte svoj stav a zmierňte napätie pomocou prechádzky alebo dýchacích cvičení. Časť komunikácie môžete preniesť do písomnej formy.
4.URAŽANIE
Vedúci berie do úvahy iba svoj názor. Áno, môže sa pýtať odborníkov v tíme, ale nevypočuje si ich názory. V najhoršom prípade kritizuje názory podriadených a nedovoľuje im vyjadriť sa, neustále ich prerušuje. V dôsledku toho sa v tíme stráca pocit psychologickej bezpečnosti a aktivita, iniciatíva a kreativita zamestnancov klesá.
Ako na to reagovať
Odporúča sa “utiecť” pred takýmto vedúcim: s ním bude málo možností realizovať sa, cítiť sa potrebným a užitočným v práci. Hodí sa len pre tých zamestnancov, ktorí majú problémy s vyjadrovaním svojho názoru a nechcú rozširovať svoje povinnosti, ako aj silnú túžbu po výkonnej práci.
5.NEOBRAZENÁ KRITIKA
S takýmto človekom nebude chýbať spätná väzba, ale pravdepodobne nebude užitočná. Po rozhovore s vedúcim zanechá podriadený pocit zbytočnosti a neschopnosti zvládať svoju prácu – zníženie zapojenia a motivácie zamestnancov je zaručené. Samotná kritika môže byť založená na emocionálnom dojme, domýšľaní situácie a nie na žiadnych argumentoch.
Ako na to reagovať
Je dôležité byť pripravený na kritiku a snažiť sa ju prevádzať z osobnej úrovne na situáciu. Čo môžete robiť:
- hovoriť o konkrétnom správaní, ktoré môžete upraviť,
- získať argumenty a fakty, ktoré pomôžu obhájiť váš postoj,
- oddeliť kritické poznámky, ktoré môžu byť užitočné, od tých, ktoré možno ignorovať.
ako už bolo spomenuté vyššie, prenášať časť komunikácie do písomnej formy – tým podnecovať vedúceho byť viac racionálnym a štruktúrovaným.