Čím sme starší, tým viac si uvedomujeme, že nie všetky veci sa v živote dajú kúpiť. Internetom šírime múdre frázy slávnych osobností, ktoré poukazujú na pravé hodnoty v živote. Ak nemáme v živote lásku, opustí nás niekto blízky, necítime sa šťastní, ešte väčšmi si uvedomujeme, čo sú pravé hodnoty. Ak sme si už my sami uvedomili, že šťastie nemá nič spoločné s hromadením si majetku, oblečenia, najnovších mobilov, aplikácií, áut, je úplne prirodzené, že tento náš „vnútorný objav“ chceme zdieľať aj so svojím okolím, a tým viac aj so svojimi deťmi. Ako však „naučiť“ svoje deti, aby neboli príliš materiálne zamerané? Ako ich priviesť k tomu, aby pochopili tento koncept? V tejto dobe sa to môže zdať oveľa ťažšie, ako kedykoľvek predtým.
Vlny tsunami internetu, televízie a iných médií rútiace sa na vaše deti, môžu spôsobovať, že veľa detí v dnešnej dobe vyrastá s očakávaniami, že má „právo“ dostať hračku, má „právo“ na oblečenie, „právo“ na nový mobil a iné predmety, ako hovorí aj detská a rodinná psychoterapeutka Fran Walfish, autorka knihy The Self-Aware Parent: Resolving Conflict and Building a Better Bond With Your Child (Sebavedomý rodič, schopný riešiť konflikty a budovať dobré putá so svojím dieťaťom). Reklamy pôsobia na detskú psychiku, lákajú ich novými videohrami, elektronickými zariadeniami, mobilmi, či najmodernejším oblečením. Marketing v tejto dobe dýcha deťom na krk viac ako v minulosti. Ich správou, smerovanou deťom, je: ,,Ak budeš míňať a vlastniť, porastie tvoja sebahodnota a budeš spokojnejší/šia!“ Samozrejme, že deti tieto správy nečítajú takto, ako som to napísala. V ich živote sa to ale prejavuje pýchou a myšlienkovým posudzovaním tých rovesníkov, ktorí tieto najnovšie predmety nevlastnia. V jeho/jej hlave beží: ,,Som niečo viac, lebo mám. On/Ona je niečo menej, lebo to nemá.“
Detské „Ja potrebujem a zaslúžim si“ zároveň môže vyčerpávať rodičov, snažiacich sa naplniť priania svojich detí. Tí sa môžu cítiť unavení a už vopred znechutení pri myšlienke dojednávania sa s dieťaťom, ktoré si „dupká“ a chce svoje. A tak veľakrát nepovedia „nie“.
Tak ako postupovať, aby sa z detí nestali „strašiaky“ volajúce „Daj mi“? Ako ich naučiť, že ľudia a skúsenosti majú väčšiu hodnotu, ako najnovší iPod či iPhone? Či je vaše dieťa batoľa, či tínedžer, nikdy nie je neskoro začať praktizovať týchto 6 taktík.
Ukážte svojim deťom, že sa dokážu zabaviť aj bez peňazí!
Susan Kuczmarski, autorka knihy Becoming a Happy Family: Pathways to the Family Soul (Ako sa stať šťastnou rodinou: Cesta do duše rodiny) tvrdí: ,,Hrajte sa s deťmi najviac, ako môžete, tancujte spolu, spievajte si nahlas! Toto je cesta, ako zabaviť. Skúste spolu maľovať na plátno, ale si len jednoducho zahrať karty, spoločenské hry.“ Možnosti sú neobmedzené – a taktiež, obsahujú aj veľa výhod: učia deti, že zabávať sa a cítiť sa spolu dobre, má len málo čo dočinenia so získavaním vecí.
Urobte z vďačnosti zvyk
Nancy Shah, psychologička pomáhajúca rodičom, sa touto taktikou riadi pri výchove svojich detí a praktizuje ju so svojimi deťmi každý večer. Ako sama hovorí: ,,Každý deň sa ich opýtam tri veci, ktoré sa stali počas dňa, a za ktoré sú vďačné.“ Zamerať sa na pozitívne skúsenosti v živote buduje u detí šťastie a je kľúčovou zbraňou voči neustálej dychtivosti detí po materiálnych veciach. Podľa tejto psychologičky, materializmus sa vynára, ak sme v stave nespokojnosti a nešťastia, hľadajúc svoje šťastie a naplnenie vo vonkajších veciach.
Odmeňte deti špeciálnym časom, ktoré s ním strávite len vy
Zachovalo sa vaše dieťa veľmi dobre v náročnej situácii, ukončilo náročný projekt, napísalo dobre náročnú písomku, alebo si splnilo nepríjemnú povinnosť? Walfish odporúča v takejto situácii stráviť s deťmi tzv. špeciálny čas, ktorý bude vyplnený ináč, ako len klasickým hraním sa. Ide o aktivity, ako napr. navštíviť múzeum, ísť do hôr, na piknik, zabicyklovať si a podobne. Tieto špeciálne momenty strávené s druhými ľuďmi a naplnené získaním nových skúseností, by mali nahradiť neustále odmeňovanie detí určitými hračkami, či vecami. Dieťa sa tak bude cítiť lepšie, dostávať vašu plnú pozornosť, učiť sa oceňovať a dávať hodnotu času strávenému s blízkymi ľuďmi, a byť zároveň plné vzrušenia z toho, že veci sa dajú robiť aj úplne inak.
Buďte opatrný so svojimi vlastnými materiálnymi prianiami
Nemôžete očakávať od svojho dieťaťa, aby odložilo nabok svoje priania vlastniť najnovší iPhone a iné predmety, ak sami neviete odolať. Snažte sa aspoň v prítomnosti svojich detí „zhltnúť“ závistlivé poznámky na susedovo najnovšie auto, či susedkinu zbierku topánok. Takto by ste nechtiac mohli svojmu dieťaťu „vyslať“ správu o tom, akú hodnotu majú pre vás tieto veci, a tým si protirečiť.
Učte deti preukázať druhým láskavosť
Robiť niečo dobré oslobodzuje deti od egoistickej formy života, ktorá je zameraná iba na nich samých, a tým rozširuje aj ich hranice citlivosti a súcitu s druhými, ako hovorí Kuczmarski. Ich dobrá vôľa sa môže prejaviť aj v jednoduchých veciach, ako napr. pomôcť svojmu kamarátovi pripraviť sa na písomku, či navštíviť staršieho suseda, ktorý už tak často nevychádza z domu, pomôcť babke s taškou a podobne. Vaše dieťa sa tak učí dávať v svojej mysli viac priestoru rozmýšľaniu o tom, čo iní potrebujú, a ako by im mohol pomôcť, nemysliac stále iba na seba a na to, čo by chcel vlastniť.
Vyjasnite si hodnoty rodiny
Kuczmarski znovu tvrdí: ,,Ak chcete, aby vaše dieťa prijímalo vaše presvedčenia, vyhraďte si príležitostne spoločný čas pre rodinu, počas ktorého sa môžete detí opýtať, akých je 5 najdôležitejších hodnôt. Rozprávajte sa s nimi, ako tieto hodnoty žiť v reálnom svete. Ak sa vo vašom Top 5 nachádza hodnota empatie, diskutujte s deťmi, ako preukázať empatiu v škole a podobne. Ukazujúc svojim deťom jasne, čo znamená žiť dobré hodnoty vo svete a dávať ich do praxe, znamená, učiť ich, že nemateriálne veci sú vo svete tie najdôležitejšie, a táto lekcia má nevyčísliteľnú hodnotu.
Viac sa o tejto téme dočítate v článku od LernVest
6 Tactics to Help Keep Kids From Growing Up Materialistic
All parents want their children to grow up understanding that the best things in life are free, and that happiness has zilch to do with accumulating stuff. Getting kids to grasp these concepts, however, is more complicated than ever.