Poradíme vám, akých návykov by ste sa mali vzdať, ak sa nechcete dostať do konfliktu s personálom svojho obľúbeného podniku.

1. NEUVÁDZAJTE SVOJE MENO

Kaviareň niekedy žiada hostí, aby uviedli svoje meno, aby sa barista mohol podpísať pod nápoj zákazníka a uľahčil mu tak hľadanie v priestore výdaja. Niektorým ľuďom sa to však nepáči: majú pocit, že meno je príliš osobný údaj, ktorý by sa nemal zdieľať. Z tohto dôvodu vznikajú spory a baristi strácajú svoj pracovný čas vysvetľovaním zákazníkom. Výsledkom je pokazená nálada, dlhé čakanie na nápoj a fronty.

2. ZMÄTENIE OBJEDNÁVKY

Niektorí hostia kaviarní si pri objednávaní neuvedomujú, čo vlastne chcú. Latte, cappuccino, ovsené alebo banánové mlieko, dokonca aj teplota nápoja a sirupy – zistiť tieto jemnosti od obzvlášť náročného zákazníka zaberie veľa času. Preto baristi vždy privítajú tých, ktorí jasne vedia, čo chcú, bez toho, aby mátali personál a robili si nároky na personál, ktorý je zmätený ich kvetnatým vysvetľovaním.

3. SŤAŽOVAŤ SA NA CENY

Cenu nápojov v kaviarni neurčujú baristi – ceny závisia od dodávateľov, kvality tovaru a politiky samotnej inštitúcie, nie od tých, ktorí kávu pripravujú. Ak prídete do kaviarne a zistíte, že si to nemôžete dovoliť, je lepšie jednoducho odísť – nie je to žiadna hanba a určite to nepovedie ku konfliktom s ostatnými.

4. CHÁPANIE NÁZVOV KÁVY NESPRÁVNE

„Expresso“ namiesto „espresso“, „latte“ s dôrazom na poslednej slabike alebo „mochiato“ namiesto „macchiato“ – takéto chyby baristu naštvú a pokazia vám dojem. Je lepšie naučiť sa a zapamätať si to raz, ako zakaždým robiť chyby a dostávať sa do trápnych situácií.

5. BYŤ HRUBÝ K PERSONÁLU

Ak s vaším nápojom nie je niečo v poriadku a všimnete si omrvinky na stole, skúste baristu zdvorilo požiadať, aby vám kávu prerobil alebo utrel nečistoty – pokojný tón zvyčajne vyrieši väčšinu týchto problémov. Niekedy sa môže stať, že vaša požiadavka nebude splnená okamžite – napríklad preto, že v podniku je nedostatok personálu alebo je tam dlhý rad. Stáva sa to a hrubosť alebo pohoršenie problém nevyriešia – je lepšie pripomenúť svoju požiadavku znova, keď vidíte, že zamestnanec je menej zaneprázdnený a môže vám pomôcť.

6. OBJEDNÁVKA NA POSLEDNÚ CHVÍĽU

Baristi nemajú radi, keď si hostia objednávajú minútu pred zatváracou dobou alebo dokonca po nej. Tak ako väčšina bežných ľudí, aj oni chcú ísť domov, preto chcú svoj pracovný deň ukončiť v správnu hodinu. Okrem toho baristi často zostávajú aj po formálnom zatvorení kaviarne: upratujú, vyhadzujú odpadky, pripravujú sa na ďalší pracovný deň. Tým, že splnia objednávku zadanú po zatváracej dobe, len predlžujú svoju zmenu, ktorá už mohla trvať 12 hodín.

7. IGNOROVAŤ MENO BARISTU

Oslovenie „mladý muž“ alebo „mladá žena“ sa mnohým ľuďom nepáči. Po prvé, zamestnanci si často pamätajú stálych zákazníkov po mene – a keď si hosť, ktorého vidia takmer každý deň a poznajú jeho chute, nepamätá svoje meno napísané na menovke, môže to byť urážlivé. Po druhé, tým, že označíme pohlavie osoby namiesto jej mena, vymažeme jej identitu – nehovoriac o tom, že spoliehaním sa na vzhľad riskujeme, že urobíme chybu, keď o baristke budeme hovoriť ako o „mladom mužovi“, čo by ju mohlo uraziť. To isté platí aj naopak, keď ide o baristov mužského pohlavia.