Pojmom Maslowova pyramída sa takmer každý človek už niekedy zaoberal, no len máloktorý z nich vie, čo táto pyramída v skutočnosti predstavuje a aká je jej štruktúra. Psychologička Aliya Sabirzhanova vysvetľuje pre Forbes Life, prečo v pôvodnej teórii Abrahama Maslowa neboli žiadne trojuholníky.
V roku 1943 americký psychológ Abraham Maslow publikoval článok “Teória ľudskej motivácie”, v ktorom predpokladal, že základom ľudského správania je hierarchia potrieb. Teória sa stala populárnou a dnes je známa takmer každému ako Maslowova pyramída. Pri tom však sám Maslow nikdy nepredstavoval svoju hierarchiu potrieb ako pyramídu. Táto predstava vznikla neskôr, keď bol jeho teoretický model prispôsobený pre obchodné účely.
Napríklad v knihe Keitha Davisa “Ľudské vzťahy v obchode” bola hierarchia predstavená ako rebrík, po ktorom sa pracovník pohybuje stúpajúc od pozície bežného zamestnanca po riadiace pozície. Davis do klasického modelu Maslowa výrazne zasiahol: potreby súvisiace so sebarealizáciou spojil iba s pracovnou činnosťou, ktorá podľa jeho názoru umožňuje samorealizáciu. A čo je najdôležitejšie, predpokladal, že ak sa človek posúva po kariérnej dráhe, prevládajú u neho potreby uznania, rešpektu a sebarealizácie. Ak však na jednom mieste pracuje dlhšie obdobie, prevládajú u neho iba základné fyziologické potreby. To sa výrazne líšilo od teórie Abrahama Maslowa.
Maslowova pyramída a jej teóriu v roku 1960 vymyslel psychológ Charles McDermid, ktorý sa snažil nájsť odpoveď na otázku, ako dosiahnuť maximálnu motiváciu zamestnancov pri minimálnych nákladoch. Predpokladal, že niektorí zamestnanci vkladajú do práce kreativitu a snažia sa uskutočniť sami seba, zatiaľ čo iní sú zameraní na základné potreby – ako zarobiť na jednoduchý život. A preto ich treba motivovať úplne odlišným spôsobom. Jeho predpoklad umožňoval spoločnostiam vytvoriť systém motivácie zamestnancov a zároveň pri tom výrazne ušetriť.
Interpretácie Davisa a McDermida v mnohom skreslili klasickú teóriu hierarchie potrieb, ktorá sa stala vnímaná ako pyramída potrieb. Toto ju nepochybne urobilo veľmi populárnou, ale pripravilo ju o impulz pre ďalší vedecký vývoj.
V Maslowových prácach “Teória ľudskej motivácie” a “Motivácia a osobnosť” sformuloval základné princípy svojej teórie: potreby, konkrétne stav ich čiastočného a úplného nespokojnosti, predstavujú hnaciu silu motivácie. Samotné potreby nikdy nemôžu byť absolútne uspokojené, pretože človek sa vždy nachádza v stave motivácie. Pri tom všetkom sú v pevnej hierarchii a uspokojenie potrieb na každej novej úrovni je možné až po uspokojení predchádzajúcich, aj keď nie v plnej miere.
POTREBY
Pôvodne, Maslow vymedzil päť potrieb, ktoré zahŕňali fyziologické potreby, potrebu bezpečnosti, lásky, úcty a uznanie, a samorealizáciu. O niekoľko rokov neskôr, psychológ doplnil svoju teóriu tým, že zmenil potrebu lásky na potrebu príslušnosti a pridal potrebu poznania a potrebu estetiky. Dnes klasická Maslowova pyramída vyzerá nasledovne:
1.Fyziologické potreby – Zdravý organizmus sa v prvom rade usiluje o samozáchovu a zabezpečenie potrieb, ktoré zabezpečia prežitie, konkrétne o jedlo, vodu, spánok a sex. Podľa Maslowa, ak nie sú tieto potreby uspokojené, motivácia človeka je zameraná iba na to, ako ich dosiahnuť. Všetko ostatné ide na druhú koľaj. Zároveň pravidelné uspokojovanie fyziologických potrieb prispeje k tomu, že človek sa bude môcť zamerať na zlepšovanie svojho života.
2.Potreba bezpečnosti – Usporiadaný život, stabilný život, pokojná práca, absencia úzkosti a problémov – to všetko sa týka potreby bezpečnosti. Podľa Maslowa, ak človek stále žije v očakávaní nebezpečenstva, aj keď sú jeho fyziologické potreby úplne uspokojené, nezaujíma ho nič iné, len nutnosť zbaviť sa pocitu úzkosti.
3.Potreba príslušnosti – Podľa Maslowovej teórie túto potrebu stimuluje pocit osamelosti a túžba zdieľať s blízkymi ľuďmi svoje nádeje, prežívanie a úspechy. Dôležité je tu to, že človek je pochopený, počutý a prijatý ako partner, priateľ alebo kolega.
4.Potreba úcty a uznania. Vysoké hodnotenie zásluh a uznávanie sú prirodzenou potrebou každého človeka. V jeho teórii rozdeľoval Maslow potreby úcty od ostatných potrieb na dve skupiny. Prvá skupina sa týka osobných zásluh, úspechov a dosiahnutí, kde uznávanie prináša pocit nezávislosti, sebavedomia a slobody. Druhá skupina sa týka potrieb uznania prestíže a reputácie, vyjadrených úctou od ostatných. Pri tom Maslow zdôraznil, že je dôležité opierať sa hlavne o osobné uznávanie, založené na objektívnych zásluhách, a nie o spoločenské uznávanie (ktoré môže byť lichotivé).
5.Potreba poznania. Maslow tvrdil, že človeka prirodzene ťahá k tajomstvám, nevysvetliteľnému a neobjavenému. To, čo je známe a nevyvoláva otázky, nie je zaujímavé, vyvoláva len nudy. Túžba získať nové znalosti, zručnosti a schopnosti. Hľadanie odpovedí na filozofické otázky o význame života vychádza práve z tejto potreby.
6.Estetické potreby. Schopnosť vidieť krásu a hľadať harmóniu cez kontakt s hudbou, divadlom, obrazmi, krásou prírody. Podľa Maslowa je spokojnosť estetických potrieb schopná vyvolať u človeka intenzívne emočné zážitky.
7.Potreba sebaurčenia. Sebaurčenie sa stáva snahou realizovať potenciálne možnosti, ktoré slúžia ako najsilnejší motiv pre osobnostný rast. Podľa Maslowa to nie je sebecká potreba, ale humanistické túžba priniesť prínos spoločnosti a vytvoriť pre ňu potrebný „produkt“ – pieseň, obraz, báseň, auto, program. Spolu s tým sa sebaurčenie stane záväzkom pred samým sebou stať sa tým, kým je človek schopný byť.
História
Oveľa neskôr, vo svojich prácach “K psychológii bytia” (1962) a “Hranice ľudskej prirodzenosti” (1971), Maslow rozdelil potreby na nižšie (fyziologické a potreba bezpečia) a vyššie (všetky ostatné). Nižšie potreby sú takmer rovnaké pre všetkých ľudí, zatiaľ čo vyššie sa môžu realizovať dosť individuálne a práve tieto potreby výrazne prispievajú k formovaniu hodnotových orientácií osobnosti.
Najvyššou potrebou psychológ považoval samorealizáciu, ktorá, bohužiaľ, nemá dostatočne presné definovanie. Podľa odhadov Maslowa sa potreba samorealizácie dosahuje u približne 1-2% všetkých ľudí. Práve tieto zmeny, v ktorých sám autor teórie odstúpil od jasnej hierarchie, sa dnes stali jednou z príčin kritiky, ktorou moderní vedci vystavujú Maslowovu pyramidu.
Hlavnou kritikou teórie je jej tvrdá hierarchickosť. Mnohé súčasné výskumy dospievajú k záveru, že potreby ovplyvňujú našu motiváciu, ale nie sú usporiadané v hierarchickej štruktúre – napríklad potreba estetického užívania si môže prekonať potrebu bezpečnosti.
Ďalšou príčinou kritiky Maslowovej pyramidy je aktuálnosť potrieb uvedených v klasických teóriách. V roku 2010 skupina výskumníkov evolučnej psychológie navrhla upraviť vrchol pyramidy a považovať najvyššie potreby za hľadanie partnera, udržanie partnera a výchovu detí. Ďalšou dôležitou príčinou kritiky je to, že klasická teória nezohľadňuje kultúrne rozdiely, ktoré môžu výrazne ovplyvniť dôležitosť a význam potrieb.
Napriek kritike sa Maslowova teória stále používa a hľadajú sa v nej potvrdenia, ale aj jej vyvrátenie. Dôvodom je jej jasná a zrozumiteľná hierarchická model potrieb, ktorý ľahko zachytáva hlavné motivácie a túžby ľudí. Dôležitým je aj úplne inovačný prístup pre svoju dobu. Práve Abraham Maslow pomohol formovať humanistické smerovanie v psychológii, pretože v jeho teórii sa na prvý plán dostávalo všetko pozitívne a unikátne v prírode človeka.
Pyramídu Maslowa používajú v marketingu a reklame – určujú potreby cieľovej skupiny a na jej základe vyvíjajú podporné programy pre personál. Ide však skôr o odkazy na teóriu Maslowa ako o jej klasické čítanie.
Hierarchickú pyramidu môžeme použiť aj na samoanalýzu, aby sme si všimli a pochopili svoje potreby. V súčasnej psychológii sa stále hovorí o dôležitosti potrieb a ich uspokojenia. Každá škola psychoterapie má svoj vlastný súbor potrieb, s ktorými pracuje. Napríklad v schéme-terapii sa zameriavajú na emocionálne potreby (pripútanie a bezpečnosť; nezávislosť, kompetencia a identita; sloboda vyjadrovania emócií; spontánnosť a radosť; sebadisciplína a sebapod kontrolou). Logoterapia sa zameriava na motiváciu k fyzickému prežitiu, získaniu radosti, osobnej autenticite, spravodlivosti a tvorbe zmyslu. Humanistickí psychológovia (ako Carl Rogers) venujú osobitnú pozornosť dôvere v seba, otvorenosti voči ostatným a slobode byť samým sebou.
Hľadanie štandardizovaného a jednotného zoznamu potrieb pre všetkých pokračuje. A teória Maslow zostáva príkladom toho, čo sa deje aj s najzaujímavejšou a najnovšou teóriou, ktorá nedostáva dostatočný vedecký rozvoj.