Aké povahové vlastnosti nám pomáhajú (alebo bránia) v rozumnom hospodárení s príjmami? A čo by sme (zreli) poradili našim dvadsaťročným, keby sme mohli?

Každý z nás má svoje potreby, preferencie a záujmy, preto aj s peniazmi zaobchádzame po svojom. Máme „obľúbené“ kategórie výdavkov a tieto preferencie môžu prezradiť veľa o našich osobnostných črtách. Ale najúžasnejšie je, že ako starneme, naše peňažné návyky sa môžu meniť.

CHARAKTERISTICKÉ VÝDAVKY

Približne 2000 dobrovoľníkov sa zúčastnilo štúdie o vzťahu medzi výdavkami a charakterovými vlastnosťami. Psychológovia z University College London študovali asi 2 milióny elektronických záznamov o výdavkoch účastníkov na debetných kartách a záznamoch o online transakciách. Autori tiež vykonali prieskum a zisťovali, ako je každý účastník náchylný k extraverzii a introverzii, ako dobre sa dokáže ovládať a či má neurotické črty.

Porovnaním údajov vedci zistili koreláciu medzi kategóriami výdavkov a osobnostnými vlastnosťami respondentov. Napríklad tí, ktorí boli otvorení novým zážitkom, minuli na lety viac ako ostatní. Extroverti neboli skúpi na jedlo. Tí, ktorých vedci považovali za „milých ľudí“, mali väčšiu šancu prispieť na charitu.

KTO MÁ VIAC ŠANCU NA ZVÝŠENIE BLAHOBYTU?

Najsvedomitejším účastníkom podľa štúdie záležalo na úsporách viac ako ostatným. Ľudia inklinujúci k materialistickému pohľadu na svet si častejšie ako iní zaobstarali šperky.

Vedci tiež zistili, že samokontrolované subjekty míňali menej na bankové poplatky. Splátky pôžičiek sa ukázali byť oveľa nižšie u tých respondentov, ktorí preukázali prítomnosť neurotických čŕt.

Zrejme tí, ktorí spájajú tieto vlastnosti, sú rozumnejší v hospodárení so svojimi financiami a majú všetky šance na zlepšenie svojej životnej úrovne.

KTO TO POTREBUJE?

Na jednej strane nám tieto poznatky môžu byť užitočné: vzhľadom na črty nášho vlastného charakteru môžeme prerozdeľovať prostriedky a venovať veľkú pozornosť tým oblastiam, kde chceme míňať viac či menej.

Na druhej strane, šírenie týchto informácií môže spôsobiť určité etické problémy. Spoločnosti poskytujúce finančné služby ho môžu použiť na zacielenie na ľudí s určitými osobnostnými črtami a prinútiť ich, aby míňali viac na určité veci. Napríklad na „bombardovanie“ kupujúcich so slabou sebakontrolou rôznymi zoznamami adries a agresívnou online reklamou.

VEK VŠETKO ZMENÍ?

Predstavte si, že ste vyhrali v lotérii a teraz si musíte výhru uplatniť. Čo by bolo pre vás výhodnejšie: vziať leví podiel zo sumy naraz alebo začať v malom a väčšinu peňazí nechať na neskôr? Vaša odpoveď môže závisieť od toho, koľko máte rokov, sú si istí gerontológovia z Cornell University (USA).

Vedci sa opýtali 300 dobrovoľníkov všetkých vekových kategórií, ako by minuli svoju výhru. Ako sa očakávalo, väčšina účastníkov štúdie uviedla, že by najradšej zobrali väčšinu peňazí naraz.

Ukázalo sa však, že starší ľudia s väčšou pravdepodobnosťou než mladší plánujú najskôr získať najväčšie výplaty. Ukazuje sa, že ľudia vo veku sa nesnažili za každú cenu o chvíľkové uspokojenie.

V druhej časti štúdie boli účastníci požiadaní, aby si vybrali medzi prijatím peňazí okamžite, ale v menšej sume, alebo počkaním a výberom väčšej sumy. Pokiaľ ide o „vysokú cenu“ za netrpezlivosť, vek výber účastníkov neovplyvnil.

Vedci tvrdia, že na pochopenie základných mechanizmov, ktoré spôsobujú, že v rôznom veku zaobchádzame s peniazmi odlišne, je potrebný ďalší výskum. V tomto prípade vedci skúmali rôzne faktory, od zdravia až po odhadovanú dĺžku života, no žiadny z nich nebol rozhodujúci.