Kategórie: Práca

Mäkké zručnosti sú kľúčom ku kariérnemu rastu: ako ich identifikovať a rozvíjať

Mäkké zručnosti sú zručnosti, ktoré sú žiadané v každej profesii a oblasti činnosti. Práve vďaka nim sú zamestnanci schopní rýchlejšie plniť pracovné úlohy a postupovať po kariérnom rebríčku. Zakladateľ IT platformy na hodnotenie flexibilných zručností nám prezradí, ako mäkké zručnosti ovplyvňujú kariérny rast a ako ich rozvíjať.

ČO SÚ MÄKKÉ ZRUČNOSTI A KTO ICH POTREBUJE.

Bez ohľadu na naše zamestnanie alebo pracovnú oblasť musíme pravidelne pracovať v tíme, komunikovať s manažérmi, zamestnancami iných oddelení, klientmi alebo partnermi.

Ciele komunikácie a úloha partnera v nej môžu byť rôzne, ale počas dialógu musíte kompetentne odovzdávať informácie, argumentovať svojím názorom, kriticky hodnotiť názory a protiargumenty iných ľudí. Preto si každý formát komunikácie vyžaduje určité zručnosti a schopnosti pracovať s prichádzajúcimi a odchádzajúcimi informáciami, ktoré sú súčasťou mäkkých zručností.

V konečnom dôsledku ich potrebuje právnik, ktorý obhajuje záujmy svojho klienta, manažér, ktorý chce získať priazeň svojich podriadených, a IT špecialista, ktorý pravidelne komunikuje so zamestnancami iných oddelení spoločnosti. “Mäkké zručnosti” potrebuje každý, kto komunikuje s ľuďmi.

PREČO VÁM MÄKKÉ ZRUČNOSTI POMÁHAJÚ RÝCHLEJŠIE RÁSŤ NA VAŠEJ POZÍCII

Odpoveď je jednoduchá: pre manažérov je jednoduchšie naučiť vás chýbajúce aplikačné zručnosti (nazývané aj “hard skills”) ako pumpovať “soft skills”, ktoré sa rozvíjajú oveľa ťažšie.

Človek s rozvinutými mäkkými zručnosťami sa učí a osvojuje si nové poznatky oveľa rýchlejšie, čo je dnes pre personalistov jednou z kľúčových výhod.

Zároveň rozvinuté mäkké zručnosti nestrácajú na význame bez ohľadu na pozíciu a postavenie a ich prítomnosť na začiatku kariéry umožňuje rýchlejší rozvoj.

Po prvé, mäkké zručnosti, ako sú adaptabilita, sebaregulácia, zodpovednosť a zvedavosť, pomáhajú vyhnúť sa komunikačným bariéram s kolegami alebo manažérmi a zároveň šetria čas na rozvoj tvrdých zručností.

Zamestnanci, ktorí sa ľahko prispôsobujú novému tímu alebo trhu, sú zvedaví a samoregulujú sa, nadväzujú komunikáciu v rámci tímu a rýchlejšie sa učia nové veci.

Z pohľadu zamestnávateľa to samozrejme šetrí peniaze, čas a nervy pri adaptácii zamestnanca a riešení konfliktov.

Po druhé, samotné aplikované zručnosti nestačia na získanie manažérskej pozície, čo v 99,9 % prípadov znamená, že uchádzač má rozvinutý manažérsky potenciál, kritické myslenie a emocionálnu inteligenciu, ktoré ďalej využije pri: získavaní autority medzi podriadenými, strategickom plánovaní, minimalizácii rizík, riadení konfliktov a ďalších úlohách, ktoré nie sú uvedené v pracovnej náplni povinností manažéra.

Po tretie, výsledky výskumu, ktorý uskutočnila Národná výskumná univerzita VŠE, dokazujú, že medzi zamestnávateľmi sú najžiadanejšie sociálne zručnosti, zatiaľ čo aplikované odborné kompetencie sú na druhom a treťom mieste.

AKO ROZVÍJAŤ MÄKKÉ ZRUČNOSTI

1. Školenia a tréningy

Dopyt plodí ponuku, takže dnes má každý možnosť zúčastniť sa bezplatných školení alebo webových seminárov o rozvoji mäkkých zručností. Prípadne služby kouča alebo školiteľa osobného rastu často využívajú podnikatelia a vedúci pracovníci, ktorí chcú získať dôveryhodnosť a rozvíjať vodcovské zručnosti.

2. Literatúra

V knihách často nájdete rozbory skutočných prípadov a príklady iných ľudí, ako by sa “malo” a “nemalo”. Pozitívom je, že vystupujete ako vonkajší “pozorovateľ” a učíte sa z chýb iných ľudí, prežívate situácie bez toho, aby ste boli ich účastníkom.

3 Pozorovanie iných

Analyzujte a študujte nielen seba, ale aj správanie iných. Venujte pozornosť spätnej väzbe, ktorú vám poskytujú, a vyvodzujte závery z toho, čo sa deje priamo pred vašimi očami, aby ste niekomu nešliapli na päty.

4. Cvičte sa na 

Žiadne vedomosti získané z knihy alebo z koučovania s trénerom sa nenaučíte, ak ich nebudete uplatňovať v reálnom živote. Hľadajte príležitosti na precvičovanie mäkkých zručností v práci, v komunikácii s rodinou a priateľmi a pri každej príležitosti aplikujte vedomosti, ktoré ste sa naučili zvonka. Len tak budete môcť rozvíjať svoje mäkké zručnosti.

Ariana Lekovská

Share
Published by
Ariana Lekovská

Recent Posts

Ako sa naučiť prijímať kritiku: 4 psychologické prístupy k zvládaniu spätnej väzby

Konštruktívna kritika nie je pre rozvoj o nič menej cenná ako pochvala a uznanie. Lenže…

1 deň ago

Päť častých chýb pri čítaní reči tela

Často si zle vysvetľujeme skryté odkazy, ktoré nám posielajú ľudia okolo nás. Každý deň sa…

3 dni ago

Ako hovoriť s niekým, kto sa vás snaží vo všetkom predbehnúť: 4 tipy

Ak máte aspoň jedného priateľa alebo kolegu, ktorý sa neustále chváli a snaží sa vás…

4 dni ago

6 typov priateliek, s ktorými by ste sa nemali stretávať

Závistlivé, vždy nespokojné, nedokážu sa z vás tešiť, snažia sa vás vo všetkom prekonať.... Toto…

5 dní ago

2 charakteristiky ľudí, ktorí porušujú hranice iných ľudí

Mnohí ľudia majú pravidelne problémy s ochranou svojich hraníc: sme zvyknutí komunikovať pokojne a snažíme…

1 týždeň ago

5 najčastejších vecí, ktoré spôsobujú problémy ľuďom s veľmi vysokým IQ

Superinteligenti často zlyhávajú vo veciach, ktoré sú pre ľudí s priemernou inteligenciou ľahké. Otestujeme to?…

1 týždeň ago