Niektorí ľudia sú mimoriadne spoločenskí – nerobí im problém zavolať cudziemu človeku alebo sa zapojiť do tímovej práce. Iní majú s takýmto druhom interakcie ťažšie problémy. Príčina môže spočívať vo výchove. Psychológovia sa domnievajú, že v detstve by sa každé dieťa malo naučiť 10 dôležitých sociálnych zručností, ktoré mu budú užitočné v dospelosti.
Deti sú sebecké. Zvyčajne sa nerady delia o hračky, žiarlia na svojich rodičov so súrodencami a malými synovcami a na svojich kamarátov s rovesníkmi. Dieťa môže veľmi dlho veriť, že svet sa točí okolo neho, a podľa toho sa aj správa. Úlohou dospelých je preto naučiť ho aspoň nebyť chamtivé.
Deti často prerušujú iných ľudí a zle počúvajú. Je to spôsobené nedostatočnou úctou k druhým, zlou výchovou a nedostatkom taktu. Žiaľ, mnohí si tento zvyk so sebou nesú aj do dospelosti, ak im nikto nepovie, že takto sa správať nie je pekné.
Táto zručnosť logicky vyplýva z predchádzajúcej – keď sa človek naučí počúvať svojho partnera, získava možnosť vžiť sa do jeho situácie, pochopiť pocity iných ľudí a v prípade potreby mu vyjadriť podporu.
Často sa stáva, že dieťa už rozumie svojmu “ja”, ale zanedbáva názor, pohodlie a čas iných ľudí. Napríklad sa nevie vžiť do pozície unavených rodičov alebo chorého kamaráta, ktorý nepríde na narodeninovú oslavu – príkladov môže byť veľa. Deťom treba vysvetliť najmä to, že keď iní povedia “nie” – nie je to katastrofa a treba vedieť odmietnutie prijať.
Aj dobré spôsoby sa vychovávajú od detstva – a to, do akej miery nimi človek disponuje, výrazne ovplyvňuje postoj ostatných. Preto je dôležité naučiť dieťa povedať “ďakujem” a “prosím”, ustúpiť v prostriedkoch hromadnej dopravy, podržať dvere a ospravedlniť sa, ak sa previnilo.
Od pochopenia pokynu často závisí zdravie, pohoda a dokonca aj život človeka. Rodičia hovoria svojim deťom, aby sa držali ďalej od zápaliek, aby sa nedotýkali horúcej kanvice alebo si v chlade nezložili klobúk – ale v dospelosti sa budú musieť sústrediť na to, čo im povie šéf v práci alebo lekár v nemocnici.
Áno, sú “tímoví hráči” a tí, ktorí sú zvyknutí konať samostatne. To však neruší skutočnosť, že človek by sa mal od detstva učiť pracovať v tíme, dosahovať kompromisy s ostatnými, vyjednávať. V dospelosti to pomôže vydržať sedenie na univerzite, prejsť náročným pracovným pohovorom, stúpať po kariérnom rebríčku a budovať si osobný život.
Dospelí majú s touto zručnosťou často problémy – chceme získať všetko hneď, bez odkladu. A ak musíme čakať, môžeme stratiť kontrolu, byť frustrovaní alebo nahnevaní. Aby sme sa vyhli frustrácii v ťažkých situáciách, je tiež lepšie učiť sa trpezlivosti už od detstva.
Človek, ktorého premáha skepsa a negatívne emócie voči iným ľuďom, ťažko dokáže byť efektívny a niečo dosiahnuť. Rodičia by preto mali svojmu dieťaťu vysvetliť, že benevolencia a priateľskosť mu poslúžia oveľa lepšie – v škole aj s kamarátmi.
Áno, ako deti sa často cítime bezmocní, ale rodičia musia svoje deti starostlivo učiť, ako sa vyrovnať s problémami, s ktorými sa stretávajú v škôlke a v škole. Samozrejme, podpora dospelých je užitočná, ale človek by mal byť schopný rozpoznať problém už v detstve a premýšľať o tom, ako ho možno vyriešiť bez toho, aby musel požiadať o pomoc. Takto sa u dieťaťa rozvíja kritické myslenie.
Pri príležitosti Medzinárodného dňa šťastia sme preštudovali knihy a rozhovory populárnych odborníkov súčasnosti - Alfrieda…
Často počúvame o ťažkých deťoch a tínedžeroch. Ťažkých rodičov však nie je o nič menej…
Mnohí ľudia sa s blížiacimi sa 30. narodeninami cítia znepokojení. Na jednej strane sme stále…
Rozpoznať toxický vzťah je mimoriadne ťažké, ak nie ste jeho svedkom, ale účastníkom. Kľúčom je…
Prečo sa cítime nešťastní, aj keď sa zdá, že nám v živote všetko klape? Možno…
Nikdy nie je neskoro zamyslieť sa nad svojím životom a rozhodnúť sa pre zmenu, ale…