Odkiaľ sa berie úzkosť, keď na displeji telefónu bliká hovor? Ako reagujú na hovory zástupcovia rôznych generácií – zoomers, mileniáli a generácia X? Pokúsime sa to zistiť v tomto článku.
S príchodom messengerov a sociálnych sietí sa formát komunikácie dramaticky zmenil. Kým kedysi bol hlavným komunikačným prostriedkom telefonický hovor, dnes mnohí ľudia uprednostňujú posielanie správ.
Zároveň sa odpovede na otázku, či je pohodlnejšie telefonovať alebo posielať textové správy, výrazne líšia v závislosti od veku.
Urobil som prieskum na svojom kanáli Telegram a identifikoval som spoločné trendy pre tri generácie: Zoomers (narodení po roku 1997), Millennials (narodení v rokoch 1981 až 1996) a Generácia X (narodení v rokoch 1965 až 1980). Každá skupina čelí osobitným výzvam v modernej komunikácii a vyvíja k nej rôzne prístupy.
Zoomeri, najmladší z opýtaných, uprednostňujú textové správy. Pre nich je podstatná možnosť komunikovať vlastným tempom a bez zbytočného tlaku. V ich príbehoch sa často objavuje myšlienka, že posielanie textových správ im umožňuje mať všetko pod kontrolou: premyslieť si odpoveď bez rozptyľovania a vyhnúť sa nepríjemnostiam, ak nemajú čas na rozhovor.
Zoomeri tiež často spomínajú, že telefonovanie vyvoláva nepohodlie, najmä na verejných miestach, kde je ťažké nájsť tiché miesto na rozhovor. Príklad: V prípade, že by ste chceli telefonovať, môžete si vybrať z viacerých možností, napr: „Väčšinu času posielam textové správy, pretože je to pohodlnejšie, pretože v metre nič nepočuť a v práci sa tiež nedá veľa rozprávať,“ píše jeden z účastníkov prieskumu. To odráža všeobecný postoj generácie Zoomer, ktorá sa snaží o pohodlie a minimálny stres pri komunikácii.
Mileniáli, generácia, ktorá vyrástla na rozhraní predinternetovej a postinternetovej éry, sa vyznačujú rozmanitejším prístupom ku komunikácii. Hoci mnohí z nich dávajú prednosť textovým správam, telefonáty zostávajú súčasťou ich každodennej komunikácie, najmä v naliehavých prípadoch.
Úzkosť pred telefonátmi
Napriek tomu mileniáli často opisujú svoje pocity pred telefonátmi ako úzkosť. Mnohí si spomínajú, že v detstve alebo v mladosti zažívali strach z toho, že budú musieť niekomu zavolať, a s pribúdajúcim vekom časť tejto úzkosti pretrváva. Napríklad jedna respondentka si spomína na traumatický zážitok, keď jej telefonicky oznámili smrť príbuzného, čo zvýšilo jej strach z telefonovania.
Volania ako nevyhnutnosť
Mileniáli však považujú hovory za funkčné – za účinný spôsob rýchleho riešenia naliehavých problémov. V prípade dlhších diskusií alebo osobných tém dávajú, podobne ako zoomeri, prednosť korešpondencii. „Volám len vtedy, keď nemôžem dostať rýchlu odpoveď písomne. To sa však stáva veľmi zriedkavo,“ zdieľa jeden z účastníkov prieskumu.
Generácia X vyrastala v ére, keď hlavným spôsobom komunikácie boli telefonáty, a pre mnohých z nich sú telefonáty stále preferovanou formou komunikácie. V ich odpovediach sa len zriedkavo objavuje zmienka o strachu z telefonátov.
Telefonáty v súvislosti s prácou
Pre príslušníkov tejto generácie sú hovory bežné, najmä v pracovnom prostredí. Je zaujímavé, že respondenti z generácie X najčastejšie hovoria o psychickom preťažení a únave z informačného šumu.
Kontrola nad osobným časom
Napriek zvykom telefonovania si mnohí príslušníci generácie X vyberajú textové správy, keď potrebujú prezentovať informácie štruktúrovanejším spôsobom alebo majú možnosť vrátiť sa k nim neskôr. Textové správy si cenia pre možnosť byť v obraze o aktuálnom dianí a reagovať vtedy, keď im to vyhovuje. V jednej odpovedi príslušník tejto generácie píše: „Posielanie správ je efektívnejšie z hľadiska toho, že nemáme zbytočné informácie.“
Mnohí ľudia si telefonáty spájajú s prekvapením a stratou kontroly. Keď niekto zavolá, vyžaduje okamžitú odpoveď, čo môže byť stresujúce. To vysvetľuje, prečo si zoomeri a mileniáli častejšie vyberajú textové správy, ktoré im umožňujú cítiť sa pohodlnejšie a dávať uvážené odpovede.
Strach z telefonovania, ktorý mnohí opisujú, často súvisí so strachom z odmietnutia alebo z nepríjemnej situácie. Niektorí napríklad spomínajú obavy, že osoba, ktorej volajú, nemusí byť pripravená na rozhovor alebo že hovor narúša osobný priestor inej osoby.
Prechod od telefonovania k posielaniu textových správ nie je len technologickou zmenou, ale aj zmenou toho, ako vnímame svoje osobné hranice a prístup k manažmentu času. Zoomeri oceňujú kontrolu a pohodlie v prospech textových správ, mileniáli vyvažujú hovory a textové správy a generácia X, hoci je zvyknutá na hovory, tiež čoraz častejšie volí efektívnejšie formy komunikácie.
Byť organizovaná, či organizovaný je neuveriteľne dôležité. V tomto článku budeme diskutovať o výhodách a…
Ako zostať skutočný a žiť v harmónii sám so sebou? Pozrime sa na sedem pravidiel…
Žena v domácnosti alebo kariéristka - na tom nezáleží. Sila ženy nespočíva v úlohe, ktorú…
Čo chceme povedať, keď sa urážame? Má každý človek traumu z detstva? Aký je vzťah…
Mnohí muži priznávajú, že je pre nich ťažké odhadnúť túžby žien, najmä na začiatku vzťahu.…
Spravodlivosti pre introvertov bolo konečne učinené zadosť: v posledných rokoch sa pokojné a do seba…