Čo je príčinou toho, že s pribúdajúcim vekom strácame schopnosť sústrediť sa? A dá sa tento proces zastaviť alebo aspoň spomaliť? Neuropsychológ Vjačeslav Lebedev nám hovorí.
Zdá sa, že byť všímavý je rovnako zvyčajné ako behať. Každé dieťa po zvládnutí prvých krokov túži behať. Beh je pre deti trvalým stavom, v ktorom sa cítia slobodné a uvoľnené. Prečo však s pribúdajúcim vekom postupne strácame túto slobodu a ľahkosť a beh sa pre nás stáva výzvou?
Keď sa ho v dospelosti pokúšame vrátiť späť, čaká nás nepríjemné prekvapenie: naše telo sa bráni a nechce si užívať niekdajšiu radosť z behu. Už ho nevníma ako prirodzenú a uvoľňujúcu činnosť, ale ako vyčerpávajúci stres.
Aby sme si beh opäť užívali ako v detstve, musíme vynaložiť úsilie a čas na tréning, aby sme zvládli techniku behu a zvýšili svoju vytrvalosť a prekonali odpor tela.
Podobne ako beh, aj naša pozornosť sa zdá byť pre nás niečím prirodzeným a dostupným. Životné skúsenosti a mnohé štúdie však dokazujú, že to tak zďaleka nie je
Na jednej strane nám v dôsledku nepozornosti často unikajú dôležité detaily a robíme chyby: chýbajú nám informácie v pokynoch a zmluvných podmienkach, nevieme nájsť veci, ktoré sú na očiach, a podobne.
Každý z nás si spomenie na situáciu, keď sa ocitol na mieste hrdinu Krylovovej rozprávky Zvedavec, ktorý si “nevšimol ani slona”.
Na druhej strane o našu pozornosť súperia médiá, reklamné spoločnosti, médiá a sociálne siete. Je to pre ne cenný zdroj, ktorého prilákaním zaplnia takmer celý “éter nášho vedomia”, apelujúc na staré emocionálne časti mozgu a otupujúc bdelosť mladších, racionálne uvažujúcich častí mozgu.
Tieto dve skutočnosti – nepozornosť a hlučnosť “éteru vedomia” – potvrdzujú pravdu známu kognitívnym psychológom a mágom: riadenie a kontrola pozornosti nie sú prirodzenými funkciami nášho mozgu. To znamená, že ich treba neustále rozvíjať a zdokonaľovať, podobne ako techniku behu.
Na rozdiel od behu je však pozornosť zložitejší proces, ktorý je rozhodujúci pre plné fungovanie našej psychiky. Zabezpečuje kontinuitu nášho vedomia, spája ako ihla a niť našu minulosť s budúcnosťou, našu pamäť s predstavivosťou.
Aby sa ľudstvo naučilo lepšie riadiť prirodzenú pozornosť, vyvinulo si superschopnosť – vôľu. Jej činnosť zabezpečuje sieť nervových centier umiestnených najmä v čelných oblastiach mozgu.
Vôľa nám umožňuje nielen pozorovať nekonečný prúd udalostí a reagovať len na tie, ktoré sú dôležité pre prežitie. Dáva nám schopnosť riadiť ho, filtrovať a vyberať z neho zmysluplné informácie na riešenie intelektuálnych, tvorivých a iných kognitívne náročných úloh.
Vďaka náhodnej pozornosti sa dokážeme učiť tak, že sa sústredíme na nudné, monotónne a niekedy aj nezaujímavé úlohy, čím prekonáme silu príťažlivosti rušivých faktorov.
Túto silu majú predmety a udalosti okolo nás, ktoré ako magnet priťahujú našu pozornosť. Niektoré sú silnejšie, iné slabšie a niektoré majú opačnú odpudivú silu.
Zdroj tohto magnetizmu nespočíva v samotných predmetoch, ale v obrazoch, ktoré si náš mozog vytvára vo vnútornom mentálnom priestore.
Na základe tohto viacrozmerného priestoru plného obrazov, významov a presvedčení sa formuje naše subjektívne vnímanie sveta okolo nás – “obraz sveta”.
Mozog tento obraz pravidelne aktualizuje a zapĺňa ho objektmi s rôznym stupňom subjektívnej príťažlivosti alebo nepríťažlivosti, ktoré psychológovia v nadväznosti na Kurta Lewina nazývajú “valencia”.
Objekty, udalosti alebo situácie, ktoré majú pozitívnu valenciu, priťahujú našu pozornosť bez námahy. Napríklad kreslený film na rozdiel od knihy skôr upúta pozornosť dieťaťa a pracovné úlohy dospelých často prehrávajú v konkurencii správ alebo mémov na sociálnych sieťach.
Na druhej strane negatívna valencia je často príčinou prokrastinácie a lenivosti. Nezáživné úlohy často odkladáme alebo ignorujeme, pričom si nachádzame množstvo výhovoriek a ospravedlnení, napriek ich dôležitosti a naliehavosti.
Predstavte si, že plávate po rieke proti prúdu. Zastaviť prúd, ktorý vás unáša, si vyžaduje námahu, a dvakrát toľko námahy si vyžaduje, aby ste sa začali pohybovať vpred.
Pre osobný rozvoj a rast sa musíme naučiť a neustále zdokonaľovať “umenie plávať proti prúdu”. Uznávaní majstri tohto umenia – budhistickí mnísi – považujú náhodnú pozornosť za kľúčový prvok duchovného rozvoja a venujú jej zdokonaľovaniu celý svoj život.
Ovládanie prírodného živlu si vyžaduje rozvinutú vôľu, bez ktorej budeme nútení ísť s prúdom a nechať okolnosti, aby určovali náš život. Na rozdiel od zvierat sme však my ľudia schopní nielen “prispôsobiť sa prúdu”, ale aktívne ho pretvárať a usilovať sa o nekonečnú dokonalosť.
Mnohí ľudia majú pravidelne problémy s ochranou svojich hraníc: sme zvyknutí komunikovať pokojne a snažíme…
Superinteligenti často zlyhávajú vo veciach, ktoré sú pre ľudí s priemernou inteligenciou ľahké. Otestujeme to?…
Žena v domácnosti alebo kariéristka - na tom nezáleží. Sila ženy nespočíva v úlohe, ktorú…
Máte pripraviť veľkú správu a chodíte po dome a premýšľate, kde ešte umyť, upratať a…
Dnes máme viac možností žiť svoj život podľa svojich túžob. Môžeme sa ľahšie vzdať presvedčení,…
Niekto dodnes neverí v existenciu depresie, niekto sa jej bojí alebo ju považuje za jeden…