Klásť dobré otázky je cenná zručnosť. Dá sa použiť na skutočne efektívne sebapoznávanie, ako aj na štúdium myslenia iných. Uvádzame kapitolu z knihy Olgy Rybinovej a Jurija Muradyana Robiť ako kouč (Päť hranolov). Autori sa v nej delia o pravidlá formulovania koučovacích otázok, ktoré budú užitočné pre každého, nielen pre odborníkov, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.
Predstavte si, že hlava klienta je klbko nití, s ktorým sa hralo mačiatko. Úlohou kouča je podporiť zámer klienta rozpliesť klbko nití.
Otázky kouča pomáhajú klientovi pochopiť, čo práve cíti, čo skutočne chce a ako to dosiahnuť.
1. Jednoduché, konkrétne, ľahko zrozumiteľné
Dlhé otázky sú ťažko zrozumiteľné; je lepšie rozdeliť ich na krátke otázky a klásť ich postupne. Inak si mozog klienta vyberie “pohodlnú” otázku, ktorá je v jeho komfortnej zóne.
2. Otázky kladené s konkrétnym cieľom
Hlavným cieľom otázok je posunúť klienta k zamýšľanému výsledku. Otázky by mali rozšíriť klientovo povedomie o jeho potrebách, o jeho skutočných motívoch správania, o jeho zvyčajných spôsoboch reagovania, t. j. mali by smerovať k cieľu klienta, k rozšíreniu jeho potenciálu, nie k uspokojeniu zvedavosti koučovaného. Nepoužívajte často otázky “Prečo?”. Môžu byť vnímané ako odsudzujúce a provokujú klienta k ospravedlňovaniu alebo obhajobe.
3. Otvorené otázky
Na tieto otázky sa nedá odpovedať jedným slovom alebo odpoveďou áno/nie. Kouč používa takéto otázky, aby nahliadol čo najhlbšie do klientovho myslenia a dozvedel sa čo najviac. Zahŕňajú viacero odpovedí.
Odpovede na otvorené otázky umožňujú koučovi nahliadnuť do toho, čo si klient skutočne myslí alebo čo cíti.
Uzavreté otázky sú také, na ktoré možno odpovedať “áno” alebo “nie”, dať konkrétnu odpoveď alebo vybrať správnu z daných možností. Sú nepostrádateľné pri testovacích úlohách, pretože sa dajú ľahko analyzovať a vyhodnotiť.
– Máte radi svoju prácu? – Áno.
Koučovanie nie je systém testovania vedomostí, preto kouč málokedy používa uzavreté otázky. Sú potrebné na upevnenie záväzkov (“Ste pripravený na dnešné sedenie?”) alebo na získanie objasňujúcich informácií (“Pochopil som vás správne?”).
Otvorené otázky sa vždy začínajú slovami “čo”, “kedy”, “ako”, “prečo” a predpokladajú podrobnú odpoveď. Ich hlavným rozdielom je, že neexistujú žiadne správne alebo hotové odpovede. Nútia respondenta uvažovať, odvolávať sa na svoje skúsenosti, vyjadrovať svoje pocity a emócie: to je pre kouča hlavný zdroj informácií.
– Čo sa vám na vašej práci páči? – Cítim sa profesionálne a vidím, že túto vlastnosť oceňujú aj moji kolegovia. Cítim sa naplnený.
Autori článku “Umenie klásť dobré otázky ako katalyzátor vhľadu, inovácie a akcie” Eric Vogt, Juanita Brown a Isaac Davis požiadali ľudí z rôznych krajín, aby ohodnotili nasledujúce otázky na stupnici od 1 do 10, pričom 10 je najvyššie hodnotenie.
Takmer všetci respondenti uznali, že prvé dve otázky (uzavreté otázky) boli najmenej silné, a posledným dvom (otvoreným otázkam) dali po desať bodov. To umožnilo autorom dospieť k záveru, že “dobré otázky sú tie, ktoré posúvajú hranice”.
Odpovedaním na otvorené otázky, t. j. uvažovaním, si človek uvedomuje svoje pocity. Napríklad klient povie: “Mám zlú náladu.” Vtedy sa objaví otázka: “Čo si myslíte o tom, ako sa cítim? Môže to znamenať čokoľvek: “som sklamaný”, “som nahnevaný”, “som zranený”, “nie som spokojný so svojou finančnou situáciou”. A tak ďalej donekonečna.
V okamihu, keď začne uvažovať, čo je v skutočnosti za zlou náladou, jeho mozog zapne oddelenia zodpovedné za analýzu. To mu umožní pozrieť sa na seba zvonku a pochopiť, kde sa práve nachádza. A koučovacie otázky typu “Čo chceš?” rozvíjajú pozornosť človeka na jeho túžby a vedú k myšlienke, že by to mohlo byť inak.
– Ja neviem. – Sadnite si, dvaja!
Za túto odpoveď by ste v škole dostali päťku. A ako by mal takúto odpoveď vnímať tréner? V prvom rade musíte zistiť, na čom je založená. Dôvodov môže byť veľa, tu je len niekoľko z nich:
Pri odpovediach na otázky klient prichádza na myšlienky, ktoré mu nikdy nenapadli. V oboch prípadoch by sa odpoveď “neviem” mala spájať so sirénou, ktorá koučovanému kvíli do ucha o príležitosti, ktorú si nesmie nechať ujsť, pretože skúmanie takýchto oblastí môže viesť k úžasným výsledkom pri realizácii skutočných cieľov a túžob klienta.
Otvorené otázky k modelu “T”
Model “T” vyvinul Miles Downey, popredný obchodný kouč v Európe a zakladateľ London School of Coaching. Navrhol algoritmus používania otvorených otázok, ktorý pozostáva z dvoch krokov:
1. Rozšírenie
Preskúmanie všetkých možností pomocou nasledujúcich otázok:
2. Zameranie
Vyberte najvhodnejšiu možnosť na dosiahnutie cieľa pomocou nasledujúcich otázok:
Tento model je podobný nákupu kávovaru. Najprv si urobíme prieskum trhu, aby sme pochopili, ktoré vôbec existujú. Potom sa rozhodneme, čo nám najviac vyhovuje z hľadiska veľkosti, funkcií a ďalších parametrov.
Otvorené otázky k modelu GROW
Vráťme sa podrobnejšie k modelu GROW (Goal, Reality, Options, Will), ktorý sme už spomínali v kapitole “Rozpoznávanie”. Jeho autor John Whitmore vypracoval algoritmus na ceste k uvedomelosti, ktorý pozostáva zo štyroch krokov:
S jej pomocou John Whitmore navrhuje vydať sa na skutočnú cestu za objavením svojich skutočných pocitov a túžob.
PRAKTIKA
Zručnosť klásť dobré otázky prichádza s praxou. Najslávnejší kouči začínali tým, že pracovali ako vnútorní koučovia, keď ešte nemali klientov. Vyskúšajte si to aj vy tým, že splníte nasledujúcu úlohu.
Vyberte si otázku, s ktorou by ste mohli osloviť kouča. Aké otvorené otázky by ste mohli položiť v každej fáze modelu GROW?
Závistlivé, vždy nespokojné, nedokážu sa z vás tešiť, snažia sa vás vo všetkom prekonať.... Toto…
Mnohí ľudia majú pravidelne problémy s ochranou svojich hraníc: sme zvyknutí komunikovať pokojne a snažíme…
Superinteligenti často zlyhávajú vo veciach, ktoré sú pre ľudí s priemernou inteligenciou ľahké. Otestujeme to?…
Žena v domácnosti alebo kariéristka - na tom nezáleží. Sila ženy nespočíva v úlohe, ktorú…
Máte pripraviť veľkú správu a chodíte po dome a premýšľate, kde ešte umyť, upratať a…
Dnes máme viac možností žiť svoj život podľa svojich túžob. Môžeme sa ľahšie vzdať presvedčení,…