Pondelok ráno. Nestíham. Otvorím počítač a  v zozname naplánovaných úloh mám naozaj plno. Napísať články, zavolať klientom, odpovedať na emaily, pustiť sa do zložitého projektu. Viem, že nie som sama. V piatok sa mi už veľmi nechce zaťažovať, takže úlohy, ktoré počkajú, presúvam na začiatok týždňa. Nech začnem nový pracovný týždeň so sviežou hlavou. No ten pocit sviežej hlavy neprichádza. Ráno musím nečakane skočiť s dcérou k lekárovi, urobiť nákup a miesto toho, aby som sa konečne pustila do práce, sondujem, čo je nové na sociálnych sieťach. Pozerám si predpoveď počasia, i keď mi je jasné, že len tak rýchlo nevytiahnem päty z domu. Aj vám je známy tento scenár? Ak áno, poďme ten začarovaný kruh spolu prelomiť.

1. To najľahšie na koniec

Začnite tým, do čoho sa vám fakt nechce. (A to aj v prípade, že sa vám chce po tejto rade hodiť telefón o stenu, či zaklapnúť počítač). Tým, že vám to najťažšie “odpadne z krku”, bude sa vám dýchať oveľa lepšie. Nebudete sa v myšlienkach vracať k tomu balvanu, ktorý tlačíte pred sebou už niekoľko dní. A to za to stojí.

2. Rozmeňte si to na drobné

Ak pracujete na mega projekte, ktorý je zložitý, skúste si ho rozčleniť na jednotlivé časti. Bude sa vám na to lepšie pozerať a zistíte, že aj ten najťažší projekt sa skladá z drobných činností, ktoré ste schopní zvládnuť. Napríklad:

  • stanovte si cieľ projektu: čo má priniesť?
  • urobte si štruktúru projektu
  • zistíte, komu potrebujete zavolať a daného človeka kontaktujte čo najskôr
  • odhadnite si čas, ktoré vám zaberú jednotlivé fázy projektu

Podľa odborníkov nás najviac brzdí to, keď niečomu nerozumieme. Práve vtedy sa nám do toho vôbec nechce. Skúste si zistiť čo najviac informácií, študujte. Obráťte sa na kolegov či nadriadeného. Určite príjmu pozitívne, keď priznáte, že niečomu nerozumiete.

3. Používajte časovač

Na webe nájdete viacero aplikácií, ktoré vám uľahčia prácu. Ja najradšej používam Pomodoro. Umožňuje mi prácu rozdeliť na 25-minútové intervaly a krátke, 5-minútové prestávky, počas ktorých sa môžem trošku ponaťahovať, odpovedať na súkromné správy, alebo si prečítať zaujímavý článok. Keď som začala používať túto aplikáciu, bola som prekvapená, ako často ma to počas práce nutkalo venovať sa všeličomu inému, než práci. Ísť si spraviť kávu, pozrieť, čo je nové a Facebooku, pozrieť si krátke video. Naučila som sa počas 25-minutového cyklu robiť len jediné. Pracovať 🙂  Aplikáciu používam aj teraz, pri písaní článku.

Prácu vám uľahčí časovač (Zdroj: Racool_studio/freepik.com)

4. Robte si prestávky

Po vykonanej úlohe si urobte (zaslúženú) prestávku. Dajte si však pozor, aby nepresiahla 15 minút. Ak prešvihnete tento čas, bude sa vám ťažšie vracať k rozpracovanej činnosti. Počas prestávky sa choďte prejsť, zacvičte si jogu, alebo si len tak vyložte nohy. Po skončení prestávky šup-šup do práce. Inak sa opäť dostanete pod tlak.

5. Prestaňte premýšľať

… a začnite konať. Viac nás unavuje neustále premýšľanie nad tým, že nestíhame, ako jednoduché vypĺňanie činností. Najťažšie je prinútiť sa sadnúť si za počítač či niekomu zavolať. Zvládli ste prvý krok? Blahoželáme! To najťažšie už máte za sebou!

6. Pustite sa len do jednej veci

V dnešnej uponáhľanej dobe sa propaguje multitasking. Čím viac si toho zoberiete na plecia, tým sa (vraj) budete cítiť lepšie. Nie je to tak. Viaceré štúdie poukázali na to, že nie sme schopní efektívne robiť viac vecí naraz. Vždy sa to negatívne podpíše na kvalite jednej z nich. Preto sa skúste sústrediť vždy len na jednu vec.

7. Naučte sa povedať NIE

Ak budete prikyvovať na každú úlohu ako oslík na špagáte, môže sa vám stať, že skôr či neskôr vyhoríte. Naučte sa odmietnuť povinnosti, na ktoré nemáte priestor. Život nie je len o práci, ale aj o sebarozvoji. Pamätajte na to!

Bonus na záver:

Keď sa vám do niečoho fakt nechce a nestíhate, vyskúšajte malý trik. Na prácu sa sústreďte len 10 minút. Bude to pre vás jednoduchšie prijať, akoby ste si naplánovali hodinovú činnosť. A tak budete mať prvú bariéru raz-dva prekonanú.