Prvky #pointlessfun môžu byť prekvapivým a účinným nástrojom v občianskej obrane demokracie, najmä v prostredí, kde sa zdá, že krajina smeruje k autokracii alebo v nej už je. Keď mi napadlo prepojiť tohto mesačnú tému s aktuálnym dianím na Slovensku, spomenula som si, ako som sa pred dvoma rokmi prehrabávala číslami časopisu Zornička zo sedemdesiatych rokov minulého storočia. Autori a autorky si vďaka kreativite, hravosti a predstavivosti išli celkom peknú sériu mini protestov proti aktuálnemu režimu.
Vôbec sa im nečudujem, lebo som v uplynulých mesiacoch sama uvažovala nad tým, ako dať zmysel písaniu, koučingu a obsahu, ktorý tvorím. Ako to urobiť v časoch, keď by som zo všetkého najradšej nejako bránila demokraciu v našej krajine? No a tak som aktuálnu potrebu do všetkých mojich činností zašila. Do textov vštrikovala dôležité posolstvá o slobode a otvorenosti a koučing povýšila na nástroj tvorenia demokracie. Pretože ak sami seba dobre poznáme, vieme aké sú naše ciele, o čo sa oprieť a to kam chceme smerovať, ak sa naučíme využívať vlastné stratégie na podporu seba a iných, tak neuviazneme v potrebe slepo nasledovať autority a ani sa nám tak ľahko nestane, že by sme sami potrebovali zneužívať akúkoľvek formu moci, ktorú dostaneme do rúk.
Naspäť k téme: #pointlessfun, či hravosť a kreativita vs. budovanie a obrana demokracie. Jeden, či jedna by sa mohli spýtať:
Príklady z praxe:
V Českej republike počas obdobia normalizácie v 70. a 80. rokoch 20. storočia, skupina The Plastic people of the Universe (skupina hudobníkov a umelcov) používala provokatívne vystúpenia, ktoré napriek cenzúre vyjadrovali nesúhlas s režimom. Aj keď boli prenasledovaní, ich činy prispeli k udržiavaniu disentu a inšpirovali ďalších.
Ženské pochody v Bielorusku (2020) podľa článku Denníka N a Maksa z Minska, “priviedli ľudí späť do ulíc a ukázali všetkým svoju osobitnú silu. Akcie žien boli obzvlášť kreatívne: brilantný pochod, kde všetci mali na sebe krištáľové kamienky a trblietky, hlasný pochod, pochod na podporu Maryje Kalesnikavovej, keď všetky ženy vyšli s červeným rúžom na perách. Ženské pochody boli silným kontrastom k Lukašenkovmu režimu: ponurému, surovému, zámerne maskulínnemu.” Jedným z hlavných symbolov protestov bola 74 ročná dôchodkyňa Nina Baginská a jej povestná veta „ja sa prechádzam“, ktorú ľudia využili kreatívne v piesňach, mémoch a v mnohých ďalších hravých a kreatívnych podobách.
Satira a memečká pomáhali vyrovnávať sa s represiami aj ľuďom vo Venezuele. Podľa platformy theconversation.com sa Madurova vláda stala čoraz autoritatívnejšou a násilne potláčala kritiku, nesúhlas, či protesty a umlčala aj mnohé novinárky a novinárov. Venezuele pomáhajú satirické správy, ktoré vznikajú aj v duchu starého príslovia: „Me río para no llorar“ – smej sa, aby si neplakal.
Klaunské protesty: Počas protestov proti vojne v Iraku vznikla vo Veľkej Británii skupina „C.I.R.C.A. (Clandestine Insurgent Rebel Clown Army)“. Členovia tejto skupiny sa obliekali ako klauni a používali humor a absurdity na zosmiešnenie autorít a odľahčenie protestov. Ich klaunské vystúpenia boli hravé a stali sa protikladom voči inak vážnym demonštráciám. Klaunskú nenásilnú taktiku používala skupina na boj proti korporátnej globalizácii, vojne, kapitalizmu a tvrdej policajnej kontrole protestov.
Moscow times v článku z 2. januára 2023 7 Anit-War Artists Still Working Inside Russia píšu, že “od prvého dňa invázie na Ukrajinu sa do ulíc a námestí ruských miest rozlialo protivojnové umenie. A napriek zadržaniu a pokutám už 10 mesiacov pokračujú v protestoch proti ruskému militarizmu.”
Čo sa týka Ruska, nemôžem nespomenúť Pussy Riot. V linku nájdete zaujímavý článok z portálu Intelligencer z decembra 2023.
V Egypte v roku 2011 sa silným prostriedkom na vyjadrenie nesúhlasu s režimom stalo pouličné grafitti. Umelci vytvárali satirické a provokatívne obrazy na stenách Káhiry, ktoré zosmiešňovali vládu a zároveň dodávali ľuďom pocit spolupatričnosti a odhodlania pokračovať v protestoch. Graffiti boli hravé a pestrofarebné, čo kontrastovalo s vážnosťou situácie.
Príklady som našla vďaka ChatGTP, následne googlila a kontrolovala ich dôveryhodnosť. Všetky výborne ilustrujú, že humor, hravosť a kreativita sú mocným nástrojom v boji proti autokracii. Mnoho ľudí si môže povedať, že sa tým nič nemení, či dokonca často aj zhorší, čo je bohužiaľ pravda.
Nadhľad a satira však v ťažkých časoch pomáhajú ľuďom vyjadriť odpor, bojovať proti bezmocnosti a nezmyselnosti, ale udržať si aj psychickú odolnosť a spolupatričnosť. Hravosť teda je mocným nástrojom na obranu demokracie, pretože dokáže narušiť oficiálne naratívy, mobilizovať ľudí, zmierniť strach a vytvoriť priestor pre kritiku. V situáciách, kde sú tradičné formy odporu nebezpečné alebo neefektívne, môže hravosť otvoriť nové cesty k politickej zmene.
Linky na články a zdroje, z ktorých som priamo vychádzala:
Závistlivé, vždy nespokojné, nedokážu sa z vás tešiť, snažia sa vás vo všetkom prekonať.... Toto…
Mnohí ľudia majú pravidelne problémy s ochranou svojich hraníc: sme zvyknutí komunikovať pokojne a snažíme…
Superinteligenti často zlyhávajú vo veciach, ktoré sú pre ľudí s priemernou inteligenciou ľahké. Otestujeme to?…
Žena v domácnosti alebo kariéristka - na tom nezáleží. Sila ženy nespočíva v úlohe, ktorú…
Máte pripraviť veľkú správu a chodíte po dome a premýšľate, kde ešte umyť, upratať a…
Dnes máme viac možností žiť svoj život podľa svojich túžob. Môžeme sa ľahšie vzdať presvedčení,…