Šesťročné dieťa vstupuje do takzvaného školského veku, ktorý trvá do dvanástich rokov. Vtedy dochádza v živote mladého človeka k mnohým výrazným zmenám, ktoré vyplývajú zo začiatku školského vzdelávania a puberty. Školský vek možno považovať za prvý krok do sveta dospelých.
Dieťa trávi stále viac času mimo domova, získava mnoho nových zručností a preberá nové sociálne roly. Najdôležitejšie pre toto obdobie sú procesy rozvíjania pocitu kompetencie a formovania sebaúcty. Úspech spočívajúci v rozvíjaní pocitu dieťaťa, že stojí za to učiť sa nové veci, mať záujmy a prehlbovať ich, dokončiť začatú prácu a použiť konštruktívnu kritiku na zlepšenie vlastných úspechov, závisí od skúseností získaných v predchádzajúcich obdobiach vývoja. Všetky oblasti vývinových zmien sa navzájom prelínajú a ovplyvňujú.
Mladý študent na rozdiel od predškoláka častejšie rozmýšľa, kým začne konať. Schopnosť reflektovať a analyzovať svoje skúsenosti umožňuje dieťaťu napríklad vytrvať až do konca hodiny, kým sa so spolužiakom porozpráva o dojmoch, ktoré sa nemusia nevyhnutne týkať učenia. Ide o akúsi schopnosť dištancovať sa od vlastných skúseností s cieľom splniť úlohu, ktorá v tomto príklade bola udržať pozornosť až do konca hodiny. Dieťa si uvedomuje svoje emocionálne stavy, čoraz častejšie ich spoznáva a učí sa ich vyjadrovať kontrolovaným, spoločensky prijateľným spôsobom.
Vývinovým úspechom v školskom veku je aj „pracovný postoj“, teda vytrvalosť pri vykonávaní podniknutých krokov a starosť o budúci výsledok. Dieťa čoraz častejšie pociťuje zadosťučinenie, že sa mu podarilo zrealizovať plán a učí sa tešiť z jeho dosiahnutého výsledku. S ohľadom na to sa ich oplatí zapojiť do domácich prác, akými sú: polievanie kvetov, utieranie prachu alebo prestieranie stola. Deti by mali byť chválené a odmenené za ich snahu. V škole je úlohou učiteľov organizovať vyučovací proces tak, aby osvojovanie vedomostí bolo pre deti zadosťučinením, nielen povinnosťou.
Chodenie do školy je dôležitým krokom k uvoľneniu väzby medzi deťmi a rodičmi. Čoraz častejší a dlhší kontakt s rovesníkmi a učiteľmi mení vnímanie rodiny ako celého sveta. Priateľstvá sú čoraz dôležitejšie. Rozvíjanie sociálnych kontaktov umožňuje dieťaťu vidieť rôzne uhly pohľadu a všimnúť si, že ľudia sú rôzni. Sociálny rozvoj dieťaťa v školskom veku je viditeľný v osvojovaní si schopnosti diskutovať, prezentovať svoje myšlienky, počúvanie iných ľudí a hľadanie spoločných riešení. Preto je najlepšou formou uspokojovania potrieb tohto veku skupinová práca. Úlohou rodičov by malo byť zabezpečiť dieťaťu čo najviac kontaktov s rovesníkmi mimo školy a zároveň zabezpečiť, aby dieťa malo pocit blízkosti a podpory zo strany najbližších.
Vedci sa rozhodli zistiť, v akých situáciách majú ženy tendenciu šíriť klebety. O výsledky štúdie…
Pri príležitosti Medzinárodného dňa šťastia sme preštudovali knihy a rozhovory populárnych odborníkov súčasnosti - Alfrieda…
Často počúvame o ťažkých deťoch a tínedžeroch. Ťažkých rodičov však nie je o nič menej…
Mnohí ľudia sa s blížiacimi sa 30. narodeninami cítia znepokojení. Na jednej strane sme stále…
Rozpoznať toxický vzťah je mimoriadne ťažké, ak nie ste jeho svedkom, ale účastníkom. Kľúčom je…
Prečo sa cítime nešťastní, aj keď sa zdá, že nám v živote všetko klape? Možno…